EM kan börja!

Idag börjar EM i Frankrike. Och idag åker jag till Paris för att träffa ett par blåvita vänner som åkt ner för att se Sverige-Irland. Jag hoppas också  kunna pumpa upp lite Svensk EM-känsla när jag befinner mej bland vänner och svenska supportrar i Paris.

Förhoppningarna och kraven på den svenska EM-insatsen ökar för varje dag. I tider som dessa gäller det att hålla huvudet kallt och konstatera att vi kvalade in bland de allra sista och att vårt lag är tämligen mediokert vid sidan av Zlatan. Jag tror Sverige slår Irland och går vidare ur gruppen men sedan förlorar i 1/8-final mot en gruppvinnare. Vinner gör nog Tyskland som slår Frankrike i semi och Spanien i Final. Tror jag.

I övrigt hoppas jag att det blir en munter EM-fest hela vägen fram till och med finalen 10 juli. Att det franska vädret blir bättre, att supportrarna håller sams att spelarna avstår från att filma. Och Sverige får gärna överraska och överträffa min prognos. Elefanten i rummet är så klart risken för terrordåd, men låt oss hoppas att säkerhetsarbetet lyckas ta hand om det.

Detta är ju det sista EM:et med detta uppläget. 2020 planerar UEFA ett pan-Europeiskt upplägg med matcher över hela Europa och final på Wembley. Men nu bryr vi oss om årets EM i Frankrike. Ikväll är det premiär med matchen Frankrike-Rumänien och i och med det kan EM-festen börja!

images

Kommentera

