Juni 2015 sedd från juni 2016

Igår var vi på Svenska skolans skolavslutning vilket fick mej att fundera att titta bakåt på bloggen i juni 2015.

Förra sommaren, då inget fotbollsmästerskap pågick, skrev jag ett antal blogginlägg om junihögtiderna och om min favorit, skolavslutningen. Det är riktigt intressant när jag läser texterna idag hur mycket vikt jag lägger vid högtiderna utan att egentligen ge dom så mycket verbal uppskattning. Nationaldag och midsommar blir marginaliserade till förmån för min favorit den svenska skolavslutningen. Samtidigt gissar jag att det betyder någonting att jag bloggat så frekvent om högtiderna. Undertryckt nostalgi eller ont om bloggämnen? Ett år senare har jag svårt att komma ihåg ordentligt.

Men på detta sätt blir bloggen riktigt nyttig dokumentation nu när jag under vårt andra år här i Basel kan följa upprepade högtider. Svårare att hitta nya bloggvinklar, men intressant att följa tankegångar och minnas tillbaks.

Jag kan bland annat notera att jag fortsatt håller svenska skolavslutningen och dess traditionella sånger väldigt högt. I fjol missade vi skolavslutningen på Svenska skolan på grund av att LG var magsjuk. I år kommer Academias skolavslutning krocka med midsommar och då kommer skolavslutningen kommer gå segrande ur den fighten. Dock kommer det finnas ett litet midsommarfirande på lördagen som vi nog besöker. Nationaldagen passerade relativt obemärkt; välarrangerat av svenska klubben, men ingen riktig pulshöjare. I år ser vi också fram mot Art Basel (katalog) på ett sätt vi inte gjorde i fjol efter det var vårt premiärår. Men till helgen skall vi gå dit och frossa i modern och samtida konst.

1 juni 2015: Skolavslutningen är min bästa svenska högtid

13 juni 2015: Berg-och-dal-bana

18 juni 2015: VAB, en dålig start på midsommarveckan

28 juni 2015: Schweizisk skolavslutning

3 juli 2015: Junihögtiderna och vad som egentligen är viktigt

IMG_3763

I år missade vi inte Svenska skolans skolavslutning.

Kommentera

