Hjälp Baselpappa att hjälpa

Ett perspektiv jag inte tänkt på när jag startade bloggen var att folk skulle kunna tänkas se mej som en auktoritet på Basel och Schweiziska förhållanden och be mej om råd. Så länge man vet vad man pratar om är det detta en kul utmaning som fått mej att hitta nya perspektiv och uppehålla nyfikenheten. Jag har gett vänner och potentiella vänner tips om Schweiz och omBasel, om utflykter, om boende, om internet och andra praktikaliteter.  Längst gick det väl när Tobias och hans familj kom och besökte oss för att få tips och tankar på deras idé att flytta från Zürich till Sverige (Tobias med familj planerar för övrigt långresa innan dom tänker fullfölja sin flytt till Sverige).

Jag har klart flest läsare i Sverige, men lika tydligt är Schweiz som nummer två. Så nu när jag fått frågor där jag känner mej tveksam till om jag kan svara så ber jag dej om hjälp. Din hjälp att hjälpa mej att hjälpa en annan läsare av Baselpappa-bloggen (detta kanske jag skulle kunna be Kurt Olsson reda ut).

Här kommer två frågor som jag hoppas du kan hjälpa mej med! Frågorna är av praktiska skäl något omformulerade.

1. Basels bästa restauranger

Jag är intresserad av mat och tänkte under ett kommande besök passa på att besöka en finare restaurang i Basel eller dess närområde. Har du några förslag på någon bra restaurang, gärna i någon intressant miljö.

Som varande småbarnsförälder har jag tyvärr inte hunnit avnjuta det kulinariska Basel i den utsträckning jag hade hoppats, och det gäller tyvärr framför allt det lite finare segmentet med Basels topp-restauranger.

Tripadvisor har en lista som säkert är en bra start.

2. mäklare för sommarhus i LuZern

Vi har varit en hel del i Luzern med omnejd och funderar på att skaffa någon form av semesterboende. Har du nått bra tipps på mäklare, så man kan söka sig vidare ?

Vi hyr vårt boende i Basel och jag har varken varit i kontakt med mäklare här eller besökt Luzern så utöver att googla ”makler” och ”Luzern” har jag tyvärr inget att bidra med.

Nu hänger det på dej. Svara i kommentarsfältet under bloggen, via twitter, facebook eller mail. Stort tack på förhand!

Mountain-Slider-Web

Kommentera

