Min största mediekonsumtion: Podcasten

När jag promenerar, när jag springer, när jag reser, när jag diskar, när jag viker tvätt, när jag förflyttar mej: Jag har nästan alltid en podcast i öronen. Det kan vara aktuellt, inaktuellt, viktigt, sport eller bara på skoj. Jag var ganska tidigt ute med att lyssna på podcast och jag tror allt jämt att jag är en av de största konsumenterna av svenska podcasts.

Idag kom Orvesto med siffror på det svenska podcastlyssnandet. Orvesto har verkligen sina nackdelar och man skall nog ta resultatet med en rågad nypa salt men detta är en av de första neutrala jämförelsesiffrorna vi fått på poddlyssnandet. Som det ofta blivit på internet när man vill framstå i så attraktiv dager som möjligt och det finns olika sätt att mäta på men låg transparens så finns det ingen standard, ingen gemensam valuta.

Poddlyssnandet är fortfarande en marginalföreteelse som endast 5% ägnar sej åt dagligen (jfr SR: 55%; Kommersiell radio: 36%; Spotify: 25%). Tydligen en det en mycket fragmenterad marknad med några få stora podcastar och massor av små. Detta gjorde att restposten Övriga podcastar blev den största och till nästa mätning läggs ett drygt dussin nya podcastar till listan av valbara. Noterbart är också att produktionsbolaget Perfect Day dominerar listan och att det i toppen är ”pratpoddar”. Först längre ner kommer nischat innehåll som brott/juridik, sport och satir.

Top-5 i lyssning enligt Orvesto:

  1. Alex och Sigge (pratpod med två män)
  2. Värvet (intervjupod med manlig utfrågare)
  3. Filip och Fredrik (pratpod med två män)
  4. Fredagspodden med Hanna och Amanda (pratpod med två kvinnor)
  5. Den fantastiska Resan (pratpod med en man och en kvinna)

Själv definierar inte program som har radioutsändning som sin huvuddistribution som podcastar ( P3 Dokumentär, Sommar i P1, Medierna i P1 etc).  Möjligen skulle man göra det givet att podcasting snarast är en distributionsform men jämförelserna blir inte rättvisande, förutsättningarna är för olika. Kanske skulle man se det som två olika kategorier istället.

För min del började det med att jag laddade hem radioprogram som MP3-filer från SR.se till min iRiver-spelare. Det var bland annat Sommar i P1, Spanarna och På minuten. På detta sätt hade jag tidigt ett konsumtionsmönster som passade bra när Sveriges radio började distribuera sina program via iTunes. De första poddarna jag började lyssna på var TSKNAS, Crazy Town, Filip och Fredrik och Värvet och sedan dess har det blivit många poddar, främst i fyra kategorier:

  • Sport
  • Pratpoddar med män
  • Media/medier/teknik
  • Humor

Men jag har som sagt lyssnat på många olika poddar genom åren, ibland för att hitta nytt när jag tröttnat på befintliga poddar, ibland för att ersätta en podd som lagts ner och ibland för att utmana mej själv.

Under ett drygt år gav jag och min kompis och kollega Mats Nyström ut en egen pod, LOAMJOM (Lite om allt med Jonas och Mats) som väl får kategoriseras som en manlig pratpodd. Vi hade som mål att ge ut flera korta episoder per vecka och det fortgick en bit efter min flytt till Basel då vi spelade in på distans. LOAMJOM hittar du här som blogg och på iTunes.

Detta är en lista på de poddar jag kan minnas och som jag lyssnat på mer än ett avsnitt (ungefärligen sorterade på hur mycket jag lyssnat på dom):

  • Filip och Fredrik (först på svenska och sedan på engelska)
  • BreakIt  (först som Digitalpodden i DIs regi)
  • Crazy town
  • Alex & Sigge
  • BBpodd
  • Della Sport
  • Det sista äktenskapet
  • Februaripodden
  • Lilla drevet
  • Lundhs podcast
  • Magister
  • Mattsson/Helin
  • Mediepodden
  • Offsides podcast
  • Spår
  • Sporthuset
  • Lunch med Lisa
  • Snedtänkt
  • Statsvetarpodden
  • Tobbe e klar
  • Maktministeriet
  • Guldäggspodden
  • Pod Padembo
  • TSKNAS, Till slut kommer någon att skratta
  • Staden Podcast
  • Värvet
  • Alla mina kamrater (AMK)
  • Arkiv Samtal
  • Serial
  • Geniförklarat
  • Osynliga handen
  • Adam och Kompani
  • En landslagspodd
  • Social by default
  • UX Podcast
  • AMK morgon (Alla mina kamrater som morgonshow)
  • Juridikpodden
  • Fredagspodden
  • Veckans bläcka
  • Nattluft
  • Norrlandspodden
  • Tvåa på bollen
  • Från gräset i Götet till plasten i Borås
  • Dekonstruktiv kritik
  • Den fantastiska resan
  • Kntnt Radio
  • Ehandelspodden
  • Freakonomics
  • Radio Råsunda
  • MFF-podden
  • EconTalk

Det är ju väldigt många poddar som låter och innehåller väldigt olika innehåll och till och med finns till av olika anledningar. Det finns något för varje smak och det kommer ständigt nya. Låt mej därför presentera några listor med favoriter lite närmare.

Fyra favoriter:

  • Offside podcast – Fotbollsmagasinet Offsides chefredaktörer Anders Bengtsson och Johan Orrenius pratar om fotboll i en lite vidare bemärkelse. Precis som magasinet kan denna pod uppskattas även av folk som inte är fotbollsnördar.
  • Snedtänkt – En retropod om smala inaktuella kulturella fenomen som ges ut av Sveriges radio. Kalle Lind intervjuar gäster med olika expertområden.
  • Staden Podcast – En podcast om arkitektur och stadsutveckling med olika städer som exempel. Görs av Dan Hallemar (chefredaktör tidskriften Arkitektur) och Håkan Forsell (urbanhistoriker).
  • Alex och Sigge – Alex Schulman och Sigge Eklund samspråkar om vad som hänt i den stora och lilla världen sedan förra veckan. Jag är väldigt svag för Sigges tankar och tankemönster.

Najsigaste nedlagda:

  • Crazy town – Pratpod med Josefin ”Josefinito” Johansson och Kristoffer ”Kringlan” Svensson som länge var min favoritpodcast men som gick i graven efter ca 200 avsnitt hösten 2015.
  • Maktministeriet – Maktministeriet var en trevlig och pratig podcast om makt och strukturer på internet som gjordes i ca 50 avsnitt av Josefine Hådell, Julia Skott och Fredrik Wass fram till våren 2014.
  • Mattsson Helin – Chefredaktörerna från Expressen och Aftonbladet samtalade om aktuella mediehändelser i ca 150 avsnitt fram tills Jan Helin vid årsskiftet 2015/2016 bytte jobb. Finalavsnitt skall komma under Almedalsveckan 2016.

Radiorökare:

  • Medierna i P1 – Programmet beskriver och granskar aktuella händelser i medievärlden, allt från tv-trender till hotad yttrandefrihet och nya företeelser på internet
  • P3 dokumentär – En skattkammare av nutidshistoria där en 1900-talshändelse hamnar i fokus och beskrivs med hjälp av intervjuer och gräv i arkiv.
  • Söndagsintervjun – Martin Wicklin  bjuder in betydelsefulla personer i den svenska offentligheten till ett personligt samtal om drivkrafter och mod.

Jag tror att podcasten är här för att stanna eftersom den ger underhållning och bildning där man befinner sej. Och på samma sätt som radiolyssnandet överlevt både TV och internet så tror jag podcasten kommer hitta sin plats och behålla den. Framför allt tror jag det fortfarande finns stor potential i mindre nischade poddar.

Jag skulle kunna fortsätta skriva om tips på appar och inställningar för att få till bättre lyssnarupplevelser, tankar bakom vår egen podcast, vad jag tycker om sponsring av poddar etc men det får bli i senare inlägg om intresse finns.

Jag tar gärna emot dina bästa tips på poddar jag inte lyssnat på!

unnamed-11

Orvestos lista inklusive radioprogram (lyssnande i tusental under en månad)

4 reaktioner på ”Min största mediekonsumtion: Podcasten

  1. Tror inte att du nämnde SP´s Innovationspod med massor av intressanta interjuver, tack för bra tips för mig som bilar 12 mil varje dag nästan.

    Gilla

Kommentera

