Spontanköpt dator… med Schweizertyskt tangentbord

Behovet har funnits en tid och förra veckan när jag av en slump drällde runt på Manors elektronikavdelning för att njuta av sval luftkonditionerad luft snubblade jag in i ett erbjudande som jag tyckte kändes riktigt bra. En MacBook Air (13″ skärm; 1,6 GHz Dual-Core Intel i5; 8/256 GB) för 1 100 CHF vilket motsvarade ca 9 000 SEK. Jag gick hem och googlade och twittrade med några pålitliga Mac-användare och saken var klar: Det var en riktigt bra deal. Dagen efter gick jag dit och köpte den.

Jag har således inte varit i besittning av denna nya, snabba, lätta Mac mer än några dagar, men jag är redan väldigt förtjust i den.

Nackdelen är dock att den har ett schweizertyskt tangentbord. I bilden nedan har jag lagt tangentborden intill varandra för att du skall kunna titta och jämföra. Detta är de två främsta nackdelarna: Å saknas och platserna för Y och Z är utbytta. Det finns också en del andra lurigheter som placering av vissa tecken: !, @, #.

FullSizeRender

Övre: Svenskt; Nedre: Schweizertyskt

Om jag hade litat blint på att jag kunde hitta alla tecken så kan man ändra inställning och trycka på de schweiziska knapparna, men låta datorn tolka det som om svenska nedtryckningar. Jag jag tjuvtittar för mycket för att det skulle funka. Man kan tydligen också köpa små klisterlappar att sätta på tangenterna tills man fått ett svenskt tangentbord, men det skulle ju sabba delar av den fina funktionen att tangentbordet har bakgrundsbelysning. Det går också byta ut hela det fysiska tangentbordet men det lär bli tämligen kostsamt. Sist, men inte minst och troligast så kan man tydligen justera, koda om vissa knappar eller kombinationer. Eller så lever man lite med de lurigheter som finns och går vidare.

En reaktion på ”Spontanköpt dator… med Schweizertyskt tangentbord

Kommentera

