Jag springer!

Jag har tidigare berättat om hur jag förstörde mina hälsenor genom att springa 100 km under en vecka för några somrar sedan. Jag hade satt upp ett mål som skulle bli väldigt svårt att nå så att om jag skulle klara det skulle jag kunna vara riktigt nöjd och om jag misslyckades skulle jag lära mej något. Båda sakerna inträffade: Jag sprang 102 km på en vecka och överansträngde båda mina hälsenor så att jag inte kunde springa på ett och ett halvt år. Succé och sedelärande katastrof.

Här i Basel har jag, till min stora glädje åter börjat kunna springa och också låtit det bli en del av mina rutiner varje vecka. Jag försöker springa minst tre gånger i veckan, vanligtvis fördelat på 3-4 av dagarna måndag, tisdag, torsdag och lördag. Med vanligaste löplängder på 8-14 km, men ibland upp till 22 km brukar det bli 30-45 km/v. Rekordet ligger på 55km.

Utöver löpningen har jag att dagligt mål att göra 15 000 steg och nå 820 kcal. Detta klarar jag normalt ungefär fem dagar i veckan och nästan alltid om man ser utmaningen veckovis (105 000 steg resp 5 740 kcal). Julklapps-Applewatchen hjälper mej att ha koll på detta. Allt så att jag kan upprätthålla min dekadenta livsstil utan att gå under.

löpvägar2

Bild: Mina löpvägar. Här är Googles motsvarande karta.

Ovan har jag lite snabbt manuellt målat in mina vanligaste löpvägar utgående från den röda punkten i nederkand något till vänster där vi bor. Löpning medurs, i Kleinbasel, längst Rhen och gärna över den lilla kraftverksön i sydost och dominerar. Jag har inte några färdiga rundor utan snarare några olika stråk som jag allt eftersom knyter ihop till den för dagen lämpliga löpturen.

Jag har inte problem att motivera mej för mina löpturer. Tvärt om har jag tillämpat det jag lärde mej efter min 100-vecka och mot min vilja fått hålla igen och ta vilodagar. Där emot har jag de senaste veckorna börjat tycka att sträckorna är för enahanda. Jennie hade tidigare en kollega som var aktiv löptränare här i stan och som brukade ta buss eller tåg ut ur stan med sina adepter och sedan springa hem. Det är ett koncept jag borde testa.

Ytterligare en sak jag avser att göra är att börja med intervallöpning. Syftet är att få upp farten och jag är övertygad om att det är till nytta. Detta har jag haft för avsikt länge, men jag får inte tummen ur. Jag har inget upplägg som jag är helt övertygad om, och som trygghetssökande maximerare blir det istället lätt gubbjoggning en vanlig 9- eller 12 km-runda.

Jag hade en gång en löpklocka, men mycket har hänt på den fronten och kanske är det dags att slå till igen på en ny Garmin. En Forerunner 235, 735 eller kanske till och med en fēnix 3.

 

Kommentera

