Tio år

Igår fyllde min äldsta dotter 10 år. 10 år! Det är å ena sidan självklart; å andra sidan inte klokt.

Jag tror att nästan alla föräldrar kan vittna om att tiden går så snabbt att man inte hinner med. Jag minns de första timmarna jag spenderade ensam med henne på Östra sjukhuset, jag minns när hon började krypa min första pappalediga vecka och jag minns fuktiga ögon på varje sommaravslutning på dagis. Och mycket mer förstås. Men många händelser faller också i glömska med tiden. Det gör naturligtvis det för att det inte är så viktigt. Men på 10-årsdagar vill man minnas allt. Kunna berätta allt. Det skojiga hon sagt, det spännande vi gjort och anekdoter från när hon var riktigt liten.

Jag förstår att jag samtidigt åldrats 10 år. Det blir smärtsamt tydligt när jag nu dagarna till ära tittar på bilderna från sommaren för tio år sedan. Det är vad det är och det kommer bli ännu värre.

LG vill bli ännu större. Jag tycker det räcker nu. Jag klarar mej utan tonårsfasoner och prepubertal självständighetssträvan. Jag vill för alltid vara den viktigaste och smartaste mannen i hennes liv. Men detta är givetvis en utveckling där jag kommer tappa mark undan för undan. Oundvikligen. Förhoppningsvis har vår kloka lilla… (äsch) vår smarta tjej fått med sej tillräckligt med förnuft, värderingar och nyfikenhet för att ta sej an livet. Och trots att jag förlorar mark under utvecklingen njuter jag ändå att att följa hennes steg i världen. Det senaste 1,5 åren har det hänt så mycket lärorikt. Det har utvecklat oss hela familjen. Men mest barnen. Utöver flytt, två nya språk och sociala utmaningar har ju LG suttit i rullstol ett par månader och återkommit från det. Hon är smart, optimistisk och tuff.

Igår fyllde min äldsta dotter 10 år. Jag är hennes stolta pappa. Det skall bli spännande att följa de nästa 10.

1910577_66740713763_1951570_n

En reaktion på ”Tio år

  1. Ping: Firade LGs födelsedag på Europa Park | BaselPappa

Kommentera

