Jag längtar till Sverige nu

Det är högsommar i Basel nu. Sol och över 25 grader dag efter dag. Vi lever stadsliv och Rhenliv om vartannat. Vi sköter vardagens sysslor så gott det går. Vi badar på gartenbad och flyter i Rhen. Vi har haft två besök har senaste veckan och på måndag kommer LGs bästa kompis från Sverige med familj och hälsar på. Ändå.

De flesta vännerna har nu lämnat Basel för sina hemländer eller något semesterresmål. Imorgon startar allsvenskan om. Även om jag vet att vädret är/har varit dåligt i Göteborg med omnejd längtar jag efter svenska ljusa sommarnätter som aldrig tar slut. Jag längtar efter vänner och familj i Sverige.

Vi hoppas kunna grilla med vår fina bärbara grill någon eftermiddag i helgen, men det saknas ett par skruvar till handtaget så jag gick till Jumbo på Claraplatz (en Clas Olsson-liknande butik) för att köpa det som saknades för att kunna fästa locket ordentligt. Trevlig personal hjälpte mej hitta rätt i skruv- och mutterdjungeln och när jag betalat mina skruvar mötte jag en annan anställd på väg mot rulltrappan. Han betraktade mej, min tröja och klubbmärket på mitt bröst, nickade menande och sa med Baselbetoning: Götheburg. Så fick jag en tumme upp innan han jäktade vidare in i butiken och försvann bland kunder som köpte grepar, solstolar, kol och badleksaker. Jag stod kvar förvånad med nästan smärtsam gåshud. Tafatt tog jag barnvagnen med mitt sovande barn till hissen och vidare ut i det intensiva solljuset.

IMG_4510

Kommentera

