10 ytliga saker jag saknar med Sverige just nu

På torsdag åker jag och LG till Sverige för fyra veckors semester. Veckan efter kommer Jennie och lilla L efter. Trots att väderprognoserna ser dystra ut har jag hemlängtan. Jag tror att alla som tidigare läst bloggen vet att det jag saknar mest när jag bor ifrån Sverige/Göteborg är familj och vänner. Till detta räknar jag också ett antal sociala sammanhang som arbetsplatser, skola och vännerna kring Blåvitt. Det mellanmänskliga är ovärderligt och svårt att ersätta. Detta är ju självklart och jag kommer inte ägna mej åt att dryfta det idag. Det något ironiska, men i grunden väldigt fina är att jag i sommar kommer sakna mina schweiziska vänner.

Här är i alla fall tio ytligare saker jag saknar med Sverige just nu (utan inbördes ordning):

  • Blåvitt live – Laget i mitt hjärta som är sport, spänning, äventyr och en viktig social hub i ett.
  • Barnvakt – Med Lilla Ls starka vilja är det svårt att motivera sej att söka barnvakt utanför familjen. Men hon gillar sina mor- och farföräldrar skarpt och vi vet att det funkar toppen. Och JA, jag förstår att detta mest ligger hos oss föräldrar. Men jag ser i alla fall fram emot att hinna äta ett par middagar ensam med min älskade fru i sommar och kanske delta i något ansvarslöst party hela natten.
  • Salta havsbad – Trots maneter, havstulpaner och vild sjö, finns det nog inget som slår västkustens salta havsbad.
  • Söta insjöabad – Under åren i Floda lärde man sej uppskatta även de somriga söta baden.
  • Billig, sunkig kinamatsbuffé – Asiatisk mat är generellt väldigt vällagad i vår närhet och då saknar jag klassiker som biff med purjolök och bambuskott och friterade räkor med söt-sur sås.
  • Lösviktsgodis – Det är både de bekanta smakerna (inkl lakrits) och friheten att blanda dom fritt (finns på några ställen i Baselområdet).
  • Keso och blåbärssoppa – En efterrätt jag kombinerat av misstag, men som både jag och LG blivit väldigt förtjusta i. Fruktsoppor finns inte här i trakterna.
  • Smörgåstårta – En klassisk rätt som naturligtvis går att göra i Schweiz, men som är så mycket lättare att komma över hos t ex ICA i Hulan.
  • Hipsterhamburgare – Visst kan det kännas väl skitnödigt ibland, men jag gillar ju burgare i allmänhet och saknar noggrant komponerade och kärleksfullt lagade hamburgare.
  • Spontana bilutflykter – Vi klarar oss mycket bra utan bil i Basel och det hade varit krångligt (och dyrt) att handha den i gamla stan där vi bor. Trots att kollektivtrafiken är väldigt frekvent och välfungerande här, kan man sakna de spontana möjligheter som bilen underlättar och som vi tack vare hyrbil kommer ha tillgång till i Sverige i sommar.

IMG_4563

 

3 reaktioner på ”10 ytliga saker jag saknar med Sverige just nu

  1. Hyrbil kanske kan vara ett alternativ emellanåt? Eller har ni någon tjänst i närheten där man kan ”låna en bil” i kvarteret? 😉 Lösgodiset är för övrigt något jag känner igen, alltid detta lösgodis!!

    Liked by 1 person

  2. Ping: Rubrikens vikt | BaselPappa

  3. Ping: Baselpappa år två | BaselPappa

Kommentera

