Pokémon GO

Pokémon har funnits tio år i mitt liv och intresset för dom har sannerligen varierat. Även om inte jag spelar själv har dom aldrig spelat så stor roll i mitt liv som just nu. Men jag backar tio år i tiden och betraktar vår relation.

Av olika skäl var vi i Japan två gånger under LGs första levnadsår. Jag tror det var där vi stötte på Pokémon första gången som ett av alla de tecknade gäng som är så livskraftiga där.  Vi köpte en handdocka av Chimchar till LG på den resan. Men Pokémon stack egentligen inte ut ur mängden, det gjorde snarare Rilakkuma och Doraemon.

Efter det växte vi in i målgruppen via LG som blev äldre. Jag minns när dom där dyra och svårbegripliga spelkorten kom in i vårt liv för ungefär fyra år sedan. Till att börja med som ett av fler möjliga pris när man spelade kula. Jag förstod aldrig det kortspelet, med figurer i olika utvecklingar. För LG var det snarare samlarkort med olika värden än spelkort. Intresset för samlarkorten ökade och minskade men det fanns alltid ett grundintresse. LG såg alla Pokémonfilmer på Netflix. Hon fick mej och Jennie är lära oss en massa av figurerna. Och via filmerna lärde jag mej också grundplotten i filmerna och hur dom här till synes våldsamma slagsmålen gick till.

När vi besökte Basel första gången köpte LG en hel hög samlarkort på Toys’r’Us i Stücki eftersom Pokémonkorten var billigare där än i Sverige. Dom korten, på tyska, blev tydligen attraktiva på skolgården. Så flyttade vi till Schweiz och i nya skolan var det inga som samlade på korten så hela fenomenet föll i glömska med undantag av när hon träffade svenska vänner under loven. Tills nu när Pokémon gjort come back med besked.

Parallellt med min Pokémonresa har två män gjort en helt annan resa med Pokémon. Fredrik Wass bloggar om John Hanke och Satoshi Tajiri resa över 15 år från idé, via teknisk utveckling till verklighet förra veckan.

Nu är Pokémon GO här och det med besked. Aldrig tidigare har vi sett ett så snabbt och så genomgripande viralt genomslag. Vi har sett bilder på amerikaner som rör sej som fårskockar i parker och över bilar och här hemma har vi sett klasar med barn, ungdomar och unga vuxna vid centralt belägna Pokéstops med mobil kopplad till extrabatteri i högsta hugg. Det räcker nästan som bevis på succén. Vill man ha ytterligare bevis så har vi krasade servrar på grund av högt tryck och bössuppgångar för Nintendo och flera av samarbetsföretagen. När McDonalds som är samarbetspartner för lanseringen av Pokémon GO i Japan började ha Pokémonleksaker i Happy meal steg aktien till exempel med 5-10%.

Konceptet är relativt enkelt: Man är en Pokémontränare som skall fånga Pokemonfigurer, träna och strida med dom mot andra spelare. Allt detta i en  augmented reality-miljö som man upplever via sin smart phone. Som en väsentligt utvecklad Geocaching med starka gamification-inslag som får användarna att ge sej ut i verkligheten med digital karta.

Min vän Infomastern Susanne, har bloggat om hur man spelar och det finns ingen anledning att jag skall försöka göra det när hon gjort det så bra. Nybörjarguide, Frågor och svar och 27 Visste du att…

Appen som på tio dagar har fler användare än twitter har fått kritik av olika slag: att användarna ser ut som en skock dumma får, olycksrisk om man inte ser sej för, upphovsrätt för bilder på konstverk etc. Inget av dessa argument är starkare än historier om hur barn som normalt sitter inne nu är ute och rör på sej och skaffar figurer och nya vänner. Sedan är det givetvis viktigt att man inte endast ser världen genom sin skärm utan också ser sej för ordentligt och upplever köttvärlden samtidigt som man spelar i den digitalt förstärkta. Näst fotboll och bad har jag svårt att se någon bättre sommarlovssysselsättning är Pokémon GO.

Nästa kapitel i succésagan om Pokémon GO kommer att handla om affärsmöjligheterna. Resumé har behandlat detta i ett par artiklar som i första läget handlar om möjligheten att husera eget Pokéstop eller gym. Det blir spännande att se vad mer som kommer att ske med events, stop, gym och inte minst hur man kan använda data och vilka tilläggstjänster som kommer erbjudas.

För egen del avstår jag att spela eftersom jag är säker på att jag skulle fastna stenhårt. Jag nöjer mej med att följa LGs spelande på nära håll.

pokemon-go-logo

En reaktion på ”Pokémon GO

  1. Ping: Sverige sommaren 2016 | BaselPappa

Kommentera

