Kulturell ryggsäck och midjeväska

Vi trivs som bekant bra i Basel, men vi valde inte att lämna tryggheten i Sverige för att livet skulle bli enkelt. Det är det inte heller. Ibland brukar jag likna skillnaden med att man går runt med en ryggsäck i vardagen.

En kulturell och språklig ryggsäck som mer konkret innebär att vardagen är lite tyngre eller trögare i Basel än den var i Sverige. Jag förstår inte allt som sägs och jag saknar förförståelse i många situationer i vardagen: skall man beställa i baren, kommer det någon till bordet och tar upp beställningar på kafét, hur fungerar sophanteringen, hur skriver man ett CV, hur fungerar olika myndigheter,  hur fungerar kontakterna med dom, hur hittar man i centrala Basel, vad heter dom olika förorterna och hur tar jag med från X till Y etc. I Sverige har jag en stark förförståelse, en intuitiv känsla för svaren på samtliga frågor ovan. Jag hittar och jag kan språket. Jag känner till genvägar som Google maps inte föreslår och jag förstår små, enkla signaler av betydelse för att navigera i vardagen.

Lyckligtvis lättar ryggsäcken med tiden. Man lär sej språk, uttryck, kultur och traditioner undan för undan. Ryggsäckens vikt lättar. Vikten lättar snabbast i början för att sedan gå långsammare, men vikten slutar aldrig helt att lätta. Så småningom blir väl den där vikten försumbar antar jag.

Men långsamt händer också något annat.I påskas upptäckte vi att man tagit bort en genväg från Angeredsbron till Bäckebol, jag känner mej ovan med de nya sedlarna, en hel del allmänt kända men inte så stora västsvenska nyheter och populärkulturella fenomen når oss inte i Basel. Man är sämre uppdaterad på slang och göteborgska nymodigheter. Man blir osäker. Undan för undan försämras den intuitiva känslan här i Sverige. Numer har vi en midjeväska när vi är på besök i Sverige.

abzkcb1411031549379

2 reaktioner på ”Kulturell ryggsäck och midjeväska

Kommentera

