Robot för 10-åringar

I början av juli fyllde LG tio år och jag kände att jag behövde lite revansch efter julens relativt misslyckade robotköp, en WowWee MiP som egentligen bara har några väldigt tillämpade funktioner. Man får liksom inte se robotvärldens fantastiska möjligheter vilket jag också tror påverkade den upplevda lekglädjen negativt.

För att inte misslyckas igen gjorde jag en del research under juni och tog bland annat sociala medier till hjälp för att få fram idéer och lyssna på andras erfarenhet. Utöver att jag fick just en hel del intressanta spår var det flera som ville veta vad jag kom fram till under min process. Jag samlade alla idéer jag fått i en Facebooktråd  men eftersom den inte är speciellt lättsökt kommer en sammanfattning här.

Jag formulerade en enklare kravspecifikation:

  1. Inte för dyr
  2. Skall innehålla programmering. LGs intresse är redan väckt med hjälp av initiativ som Hour of code, code.org, scratch jr etc; Jag hoppas kunna fortsätta dessa tankar på ett lekfullt sätt med hjälp av till exempel Raspberry Pi och IFTTT.
  3. Skall innehålla lite bygge/konstruktion. LG har alltid gillat att bygga och kombinationen programmering/konstruktion ger nästan oändliga möjligheter för kreativiteten att ta utrymme.
  4. Helst öppet slut (så att man kan fortsätta programmera/konstruera när man gått igenom instruktionerna).
Följande tankar/förslag ramlade in:
  • Patrik tipsade om LEGO och dom har en spännande serie som heter Mindstorms som dock prismässigt börjar lite över 3 000 kr. Technic-lego är något helt annat och kommer inte innanför denna robotram.
  • Mattias tipsade om Raspberry PI och vi var över ens om att det dels inte innehöll konstruktion och dels att LG möjligen inte var redo ännu. Men här finns verkligen en hel del grejer att ha uppsikt över. Om det kniper har Mattias också lovat att LG kan få hjälpa till att programmera förarlösa truckar åt Toyota.
  • Oscar, med jämnåriga barn tipsade om LittleBits. Ett spännande alternativ som slutligen fick stryka på foten eftersom det inte var så mycket byggande utan mer elektronik.
  • Från twitter kom tipset om att kombinera Philips Hue och IFTTT och det kommer säkerligen gynna programmeringstänkandet. Jag kommer nog köpa något i den vägen å familjens vägnar, men det är inte riktigt någon 10-årspresent. Om man är intresserad av detta bör man även kolla upp Belkins WeMo-produkter.
  • Någon på twitter tipsade om Makey Makey som är konkret och kul el-exempel, men klart begränsat.
  • En lärare tipsade via twitter om ett Arduino startpaket ihop med bloggen Arduinoskolan. Lite som Raspberry Pi med tydliga inledande lektioner. Men lite mer elektronik och lite mindre bygg igen. Min kompis Anna hade sätt barn i sin närhet som lärt mycket av Arduino. Finns ännu mer här.
  • Så berättade Oscar att han en gång varit nära att köpa Wonderrobotana Dash och Dot till sitt barn i LGs ålder.
  • Och jag hittade Vortex, en kick-starter-finansierad barnrobot som jag likt Dash och Dot tyckte verkade vara bra grejer men som inte innehåller bygg och är ganska begränsad.

Efter en del sökande hittade jag Kobokit 1 från Roborobo. Konstruktion och programmering för ca 1 250 kr. Dessutom finns det ytterligare 5-6 set att bygga på med och man behöver både bygga/konstruera och programmera för att nå i mål. Efter lite strul köpte jag roboten från Sagitta och fick den levererad till mina föräldrar i Floda. Den kom i en fin låda i vilken man fick en platta att montera på, elkomponenter, mekaniska delar, ett par verktyg, manual på engelska (finns att ladda ner på svenska), en låda med småfack för att hålla ordning på alla smådelar. Lådan innehåller allt man behöver utom batterier. Manualen innehåller instruktioner för 10 olika robotar och efter den första som bara är baserad på mekanik och elektronik innehåller robotarna tre moment: Att bygga i enlighet med instruktionerna och sedan programmera den robot man just byggt i sin dator för att sedan föra över instruktionerna till robotens processor via USB.

99560ControlBotHi
Kommentera

