Tillbaks i Basel

Vi är tillbaks i Basel. Igår, sen söndag eftermiddag, landade vi i Basel efter en perfekt utförd resa av KLM (i motsats till utresan; 1 & 2). Slutet av Sverigesemestern innebar bloggtorka. Det var helt enkelt fullt upp med saker att hinna med att jag inte riktigt prioriterade bloggen i realtid.

Hela Sverigevistelsen var en balansgång mellan oplanerat och planerat. Mellan total vila och planerat efterlängtat socialt umgänge med gamla vänner. Man vill verkligen hinna med både och, men blir det för snedfördelat känns det helt misslyckat. I fjol viktade vi inledningsvis över emot oplanerat men i år är vi nog relativt nöjda med utfallet. Mest vila och oplanerade dagar till en början och sedan mer planerad tid mot slutet, inklusive vår Östsvenska turné.

Trots att de sista dagarna var hektiska med släkt, vänner och lite Sverigeshopping hann vi inte med allt vi tänkt. Framför allt hann vi inte träffa vänner i den utsträckning vi hade hoppats. Så har det varit vid varje besök i Sverige så här långt. Jag minns att jag i fjol funderade på om man skulle kunna anordna en fest mot slutet av sommaren och bjuda in sina vänner. Men det är svårt att göra utan att det blir självupptaget. Ändå är det nog främst på det praktiska med att hitta en mycket flexibel lokal det hela fallit. Lite som när vi hade avskedskalas skulle man vilja ha öppet hus och bjuda på dricka och enklare tilltugg och att lokalen är flexibel för olika väder och för antalet gäster. Möjligen kan man slipa lite på den idén till nästa år så man hinner träffa fler av våra gamla och nya vänner i Sverige.

En annan sak jag saknat är att jag inte hunnit (det vill säga prioriterat) att besöka Stockholm och Skåne sedan vi flyttade till Schweiz. Det betyder att jag inte besökt Sthlm på drygt 1,5 år och Skåne på över två år. Det sista är en sanning med modifikation då jag varit där över dagen på fotbollsresor vid ett par tillfällen.

Min första vecka kommer handla om att stötta flickorna i skol- och dagisomstarten och om att återupprätta det praktiska i vardagen. Samt om att delta i det 36:e Rhensimmet så klart.

Jag hoppas också kunna förgylla återstoden av veckan med lite tätare bloggposter om Semestersverige och Baselbetraktelser. Bland annat om återkomst, Sverigeturnén, flaggor etc.

13902630_10154439440581202_2806053343041362307_n

En reaktion på ”Tillbaks i Basel

  1. Ping: Sverige sommaren 2016 | BaselPappa

Kommentera

