Flaggor konkurrerar ut vapensköldarna

Jag tror att alla som känner mej är bekanta med mitt intresse för flaggor. Så som dagens barn lär sej allt om dinosaurier lärde jag mej mängder om flaggor. Att identifiera flaggor och lära mej deras historia blev ett stort intresse som sedan ledde till att samla på flaggor. Ett intresse som givit mej två saker: nattliga samtal när folk ringer och frågar om den ena eller den andra flaggan efter dispyter på fyllan samt möjligheten att identifiera platser på bild/film om där syns en flagga. Således ett genialt intresse jag kan rekommendera till alla.

I somras köpte jag en svensk flagga att ersätta den miniflaggan vi hade hängande genom fönstret under fotbolls-EM. Det känns bra och den kommer jag hänga ut genom fönstret i afton när Sverige spelar OS-final i fotboll mot Tyskland.

Men inte bara det. Som varande nyfiken och observant i vardagen har jag också en heraldisk spaning från Sommarsverige: Flaggan håller, runt om i Sverige, på att ersätta landskapsvapnet som symbol.

De svenska regionala flaggorna blir allt vanligare. Det kan te sej naturligt eftersom det är enklare att hissa en flagga eller sätta upp en fasadflagga vid förstukvisten än att spika upp en sköld var i all världen man nu skulle kunna tänkas få tag på en sådan. Flera av dessa regionala flaggor har funnits en tid medan andra är relativt unga. Jag vet inte varför, men mitt intryck efter en sommar på resande fot i Sverige är att dom blir allt populärare. Ofta går dom att köpa till ett överkomligt pris i lokal järn- eller allt-i-allo-handel, större bygghandel eller on-line i någon av de flaggbutiker som finns på nätet. Här är exempel på flaggor jag sett i sommar:

  • Bohuslän (flaggan skapades 1996) – Denna flagga är vanlig som fasadflagga i Bohus län. Blått i två nyanser symboliserar himmel och hav och där emellan Bohusläns röda granit. De blå och röda färgerna minner också om Bohusläns norska förflutna.
  • Västsverige/Västra Götaland (skapades1994; lanserades 2008) – Används mest i administrativa sammanhang efter skapandet av storregionen Västra Götaland. Området är så nytt och så stort att få privatpersoner sannolikt känner så starkt för varken administrativa indelningen eller flaggan. Utgångspunkt i Götalandsflaggan (inverterad svensk flagga) men försedd med ett vitt inre kors. Det ger oss kombinationerna blå-gult för Sverige, blå-vitt för Göteborg. Historiskt vitt för Halland som varit danskt och blått och vitt för Bohusläns norska historia. (Bonus att min vän Robert är med till höger i bild om man klickar pā länken).
  • Östergötland (skapades 1972; lanserades på 1980-talet) – Jag har sett flaggan flera gånger i sommar både på flaggstång, men oftast som fasadflagga. Utformningen är, likt Götalandsflaggan en inverterad svensk flagga med ett blått kors på gul botten. Det gula lär symbolisera säden på Östergötlands slätter som genomskärs av den blå Göta kanal; utöver att det är färgerna från svenska statsvapnet och flaggan.
  • Skåne (lanserades i slutet på 1800-talet men sägs ha anor från medeltiden) – Den regionala flaggan de flesta av oss känner till och som jag sett vaja på flaggstång i Sverige utan att ha varit i närheten av Skåne i sommar. Gult kors på röd botten som en kombination av Sveriges och Danmarks flaggor. Färgerna är de samma som på Skånes officiella vapen.
  • Jag hittade också en länk med lite fler, olika officiella, svenska regionala flaggor. Det hade varit mycket intressant att få bakgrund och användande av dessa övriga flaggor bekräftade (i så fall försöker jag uppdatera denna bloggpost).

När man kommit så här långt är det nog många som ser mönstret med icke-centrerade kors, så kallade Nordic eller Scandinavian cross. Dessa är vanliga i Norden, men väldigt ovanliga där utanför. Det icke-centrerade korset är helt enkelt ett kristet kors som man har lagt ner och finns i nationsflaggorna på samtliga nordiska länder, men inte på nationsflaggor någon annan stans. Där emot finns det på regionala flaggor lite var stans runt om i världen; vanligast i Nordens närhet.

 

Skärmavbild 2016-08-16 kl. 11.25.28

Svenska rabattfrimärken med landskapsvapen från 1980-talet.

 

Nordic_cross_flags_of_Northern_Europe.svg

Nordic cross är populärt i Norden.

 

vTG8Roj

Fler regionala svenska flaggor med nordic cross som viktig komponent.

Kommentera

