Toleranszonens förtydligande

När jag först såg bilderna på prostitutionsmarkeringarna innan sommaren så trodde jag det var ett försök till humor och/eller politik. Men efter att jag passerade Webergasse härom dagen gick det tydligt upp för mej att det var frågan om något helt annat.

Redan i samband med vårt besök i Basel i november 2014 (länk) berättade Tanja att Basel har ett litet Redlight-område (den så kallade toleranszonen). I huvudsak handlar det om Webergasse (och Teichgässlein) som är två tvärgator från Klybeckstrasse mot Rhen mellan Claraplatz och Kaserne.

Personligen har jag inget naturligt sätt att förhålla mej till prostitution och därtill hörande frågor. Som uppvuxen i Sverige är man tämligen konservativt präglad i frågor som till exempel prostitution och narkotika. Det gör att jag blir lite överrumplad när dessa frågor kommer på tal nu när jag bor i ett land med en väsentligt liberalare syn. Jag har aldrig undvikit att passera Webergasse, men jag känner mej mycket obekväm med att titta ner på gatan när jag passerar. Det är oklart vad det är jag undviker när jag istället tittar rakt fram.

Prostitution har varit lagligt i Schweiz sedan 1942 och det är tillåtet att köpa sex av personer över 18 år här. Prostitution anses vara ett normalt arbete varför man måste betala skatt och får tillgång till samma sociala förmåner som andra yrkesverksamma. Yrket är reglerat på flera sätt, bland annat måste utländska yrkesutövare ha arbetsvisum (om man skall jobba längre än 90 dagar).

De flesta yrkesverksamma är kopplade till licensierade bordeller, men det finns också dom som jobbar ute på de gator som utsetts till toleranszoner. Jag har inte hittat uppgifter, men jag antar att det också finns ett visst mörkertal med personer som saluför sina tjänster via internet, gissningsvis främst för invandrade illegala prostituerade.

I Basel arbetar dagligen ca 800 personer med sexhandel, totalt ca 3 000-3 500. Majoriteten av dessa arbetar på klubbar och bordeller på eller kring toleranszonen Webergasse och Teichgässlein, men där jobbar också 30-50 personer ute på gatan.

På senare år har man upplevt en ökning av sexarbetare från Östeuropa och Mellanöstern. Förra året anmälde sej drygt 2 000 utländska invånare som tillfällig arbetskraft (under 90 dagar och således utan behov för arbetsvisum).

I början av sommaren kände sej myndigheterna föranledda att förtydliga gränserna för toleranszonen i Kleinbasel eftersom polisen vid upprepade tillfällen fått ingripa vid överträdelse av densamma samt att personer som rör sej på Klybeckstrasse klagat. Bedömningen är att sexarbetarna inte längre tycks införstådda med toleranszonens funktion och gränser. Förtydligandet skedde alltså i form av markeringar i marken.

Källor:

Wikipedia om prostitution i Schweiz (tyska)

Tages Woche besöker Basels tolesanszon (tyska)

Basler Zeitung skriver om de nya markeringarna (tyska)

The Local skriver om de nya markeringarna

images-1

 

14079832_10154449866791202_5807486044227379713_n

Kommentera

