Schweiziskt öl

Jag tycker om öl. Jag föredrar hipstrig, humlig IPA och mer blommig APA. Jag gillar belgiska Abbey-öl, tyska Weissbier och brittiska Bitters. Jag tycker om guldfärgare amber-öl och röda ale. Finns inte det dricker jag gärna det öl som bjuds.

Men med det sagt är jag inte speciellt förtjust i ljus lager, tysk pilsner och liknande. De så kallade tyska renlighetslagarna har varit mycket inflytelserika i Schweiz (åtminstone den tysktalande delen) vilket gör att det i huvudsak är ljus lager som erbjuds här.

I Basel har Feldsclösschen en förödande marknadsandel, före andra stora traditionella tillverkare av ljus lager: Appenzeller/Quöllfrisch, Calanda, Eichhof, Warteck. För 40 år sedan utmanade Kleinbaselbryggeriet Ueli etablissemanget; nu är Ueli en del av det samma.

Det är inte speciellt svårt att hitta alternativ till det ovanstående, men det kan vara svårare att hitta en pålitlig och prisvärd leverantör av bra IPA och belgisk Abbey-öl. På SBB, tågstationen, ligger Drinks of the World med ett brett, men inte speciellt prisvärt sortiment.

Räddningen kommer i tre skepnader: Weissbier, mikrobryggerier och närheten till Frankrike.

Weissbier

Jag har blivit rätt förtjust i weissbier under tiden här eftersom det är ett mer smakrikt alternativ till ljus lager. Weissbier är en stark tradition i Tyskland och finns lätt att få tag på i butiker både i Schweiz och Tyskland.

Mikrobryggerier

Precis som i Sverige är mikrobryggande en stark trend i Schweiz och de senaste två åren har det startats ca 150 mikrobryggrier här. Dessa bryggerier är av varierande storlek och deras öl är verkligen olika goda och olika svåra att få tag på. Men det går till exempel stadigt att hitta öl från Unser i butikerna (Paul UlrichManor och coop) och i barer i staden. Andra större mikrobryggerier värda att nämna är exempelvis Volta Bräu och min favorit Gleis 1.

Angående Unser bier, så är de lätta att gilla som varande lokala, gör bra öl och med ett bra hållbarhetstänk. Stora nackdelen är kungen på loggan, Grossbasels symbol som räcker ut tungan till Kleinbasel.

Generellt har Manor och coop ganska bra sortiment på öl och överraskar då och då med såväl udda, importerat som lokala ölsorter.

Frankrike

När vi var i Paris i våras insåg jag att fransmännen är mycket förtjusta i belgisk öl. Om jag tar en tre-timmars-promenad i en båge från Kleinhüningen via Huningue och Saint Louis i Frankrike till St Johann så passerar jag en Match Supermarket där dom bland annat har flera varianter av både Leffe och Hoegaarden. En fin promenad som hjälper till att fylla skafferiet med 25-celtilitersflaskor av Leffe Blonde.

Jag tycker detta med öl är intressant och kul, men ganska svårt. Dock var Systembolagets site bra och informativ när jag skulle skriva detta inlägg.P-MegaBeer_0926

 

Kommentera

