Förbannad lögn och snabba hästar – de värsta citaten jag vet

Det finns två citat jag verkligen tycker illa om. Dom handlar om statistik och om undersökningar, två ämnen jag verkligen tar på allvar och som jag i perioder behövt kämpa för. Antar att anledningen till att jag reagerar så starkt på dessa är en kombination av två anledningar: min lojalitet till dessa ämnen som varande en viktig del av mej och min frustration över hur lite personer som använder dessa citat förstår om det dom uttalar sej om.

Benjamin Disraeli – ”There are three kinds of lies: lies, damned lies and statistics.

– Det finns tre sorters lögner: lögner, förbannade lögner och statistik

Det var Mark Twain som populariserade citatet i USA i början av 1900-talet och hänvisade då till den brittiska premiärministern Benjamin Disraeli. Det saknas emellertid bevis på att han faktiskt är källan.

Detta citat tillsammans med dess populärversion, ”det går att bevisa vad som helst med statistik” och olika versioner av ”som man frågar får man svar” var de vanligaste invändningar jag fick när mina kunder var i förnekelsefas efter ett dåligt resultat då jag jobbade som konsult i undersökningsbranschen och senare som marknadsanalytiker.

Det är ju olika sätt att skjuta ner något utan att man egentligen sitter på någon egen fakta. Lite som ett karaktärsmord. Väldigt frustrerande eftersom det är svårt att inte ta  det personligt och för att det alltid blir svårt att försvara sej emot. Är man i förnekelse så är man i förnekelse och då biter varken fakta eller argument och med just detta argument har man ju dessutom sagt att man inte litar på fakta i statistikform och då blir det ju ännu svårare att gå vidare.

Personligen brukar jag tänka att det är tvärt om: Statistik är inte lögner, men lögnare kan använda sej av statistik. Bortsett från undersökningsköpare som fått dåliga besked så tror jag att det är just personer som kan tänka sej att vränga ut-och-in på sanningen med hjälp av statistik som använder sej av av detta citat.

Henry Ford – “If I’d asked my customers what they wanted, they’d have said a faster horse.”

– Om jag hade frågat vad människor ville ha skulle de ha svarat: En snabbare häst.

Detta sägs vara ett Henry Ford-citat som handlar om varför han inte använde marknadsundersökningar inför att Ford började tillverka bilar. På 2000-talet populariserades detta citat av Apples Steve Jobs.

Detta citat används av folk som föraktar eller i alla fall inte tror på traditionella marknadsundersökningar. Det som stör mej allra mest med citatet är hur okunnigt det är om marknadsundersökningar, dess användande och vad dom kan hjälpa till med. På så sätt tillser dessa inflytelserika herrar utan förståelse för marknadsundersökningar att det faller en skugga över undersökningsbranschen.

Skall man vara lite saklig så kan man konstatera att det inte är en speciellt bra idé att fråga människor om vad dom vill ha. Det är säljaren/entreprenören som är expert på sina saker. Kunder eller allmänhet kan istället berätta om vilka behov dom behöver få tillfredsställa. Andra Ford-nära funktioner marknadsundersökningar kan hjälpa till med är att gallra bland uppkomna idéer eller skaka fram nya koncept med hjälp av särskilt kreativa intervjupersoner. Om Ford fått veta att snabbhet och större lastmöjligheter var det kunderna behövde kunde hade det möjligen varit feedback nog för att låta sina ingenjörer jobba.

Nu vet jag att både Apple och Ford lyssnar på sina kunder, jag vet till och med att Apple gjort minst en traditionell marknadsundersökning. Och Henry Ford ligger bakom detta citat som framhåller vikten av att lyssna på sina kunder:

If there is any one secret of success, it lies in the ability to get the other person’s point of view and see things from that person’s angle as well as from your own.

Personligen tycker jag att det är viktigt att kombinera kundlyssnandet med egen ämneskunskap och övertygelse för bästa resultat.

Numer finns det rimligt tvivel emot att Henry Ford verkligen sagt det där om de snabba hästarna. Enligt författaren Patrick Vlaskovits text i Harvard Business Review talar allt för att det inte är hans citat. Bland annat går det tydligen inte hitta citatet i databaser före 2003.

Segerdefilerar by Stora Pris 1983

Legolas, en väldigt snabb häst.

 

Kommentera

