Flygbolagens ersättningar

I samband med eftersnacket på twitter kring inlägget om KLMs ersättning härom dagen gjorde jag ett par ytterligare reflektioner:

Det lönade sej att fullfölja sitt ersättningskrav. Det var sedelärande. Det får man (det vill säga jag) aldrig nog av.

Överraskande många av mina vänner har varit med om större förseningar eller liknande händelser men med tämligen olika utfall. Dom som rest med traditionella flygbolag tyckts ha blivit rimligt väl behandlade även om det ofta blir omständigt att få ut sin ersättning.  Dom som rest med lågprisbolag får ett väsentligt sämre bemötande, sämre information och mycket svårare att få ut ersättning. Några, gissningsvis med visst mörkertal, hade struntat i att begära ut ersättning för att man inte visste om att det gick att få, för att det verkade krångligt eller helt enkelt för att man snarast ville lägga saken bakom sej. De flesta som fått erbjudande om högre belopp i pengar att resa för har valt det alternativet.

Idag är ersättningen vid förseningar och inställda flyg är en funktion av resans längd och förseningens längd där jag antar att den tidigare variabeln korrelerar bra med priset och den senare med obehaget man blivit utsatt för. Jag tycker resans pris skulle in mer explicit i beräkningen. Kanske skulle ersättningen i procent (av resans pris) i all enkelhet vara en funktion av förseningens längd? Då kan man utesluta resans längd som ju är korrelerad med priset. Alltså låta ersättningen i procent av priset bero på förseningens storlek i timmar. Och det borde finnas ett tak, kanske så lågt som på 100%. Det är väl ofta praxis vid tjänsteköp?

Tänker vidare att man kan anlägga lite olika ersättningsapproacher: Ersätta det leverantören misslyckats leverera eller ersätta vilken skada kunden uppfattat sej lida. I gällande fall är det det tidigare som används och det är möjligen det till synes rimligaste och otvetydigt det enklaste. Ur kundens perspektiv är det ju stor skillnad på att förlora en dag, för vilken man saknade planer, på en månadslång Sverigesemester och att förlora en dag på en tredagars konferens eller en weekendresa.

Jag försöker fråga mej själv om ersättningen var rimlig? Resan kostade cirka €380, (för enkelresan) vi blev 14-15 timmar försenade och blev ersatta med €500, vilket motsvarar ca 30% än vi betalade för resan. I vår situation är det en ersättning jag är riktigt nöjd med.

Vid en tidigare resa tappade SAS bort en av våra väskor, då fick vi istället ersättning baserad på vår utsago om den förlorade väskan och dess innehåll. Givetvis fanns en övre men onämnd ersättningsgräns, en rimlighetsbedömning och regler om vilka saker man inte får ha i sitt incheckade bagage. Här ersätts den skada kunden uppfattar sej ha blivit utsatt för; alternativ två från ovan. Utan minsta klagan fick vi det vi begärde.

Vi kommer, som jag antydde i inlägget, ta ut ersättningen i nya resor och hoppas KLM kan börja bygga upp sitt förtroende.

guide_flygresor_02_500px

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s