Läget v39 2016

Vad händer i Basel? Vad gör ni? Hur ser en vanlig vecka ut? När passar det att vi kommer och hälsar på? Låt mej ge dej en liten uppdatering om läget som det ser ut just nu.

Jennie jobbar på oförtrutet. Hon är uppskattad för sitt jobb, sin beslutsamhet, för sin sociala kompetens och sin positiva personlighet. Hon lär känna massor med människor i sin närhet och på distans. Folk som jobbat väsentligt längre överraskas över storleken på detkontaktnät hon lyckas bygga på 1,5 år. Utöver sitt ordinarie jobb i linjen har hon nyligen publicerat metodartikel om hur man kombinerar traditionell medicinforskning med individdata från sociala medier. Dessutom har Jennie fått förtroendet att delta i en del företagsövergripnde utvecklingsprojekt.

LG – Vår 10-åring kämpar på med skolan som blivit ett rejält steg seriösare till fjärde klass (det kommer enskild bloggpost om LGs skolgång senare i höst). Tidigare var det ett tydligt fokus på Engelska, Tyska och Matte, men nu har NO- och SO-ämnen fått ta lite mer plats. Det går fortsatt bra för LG i skolan och jag tror den utökade utmaningen passar henne rätt bra, inte minst som variation. Hennes främsta tillgångar i skolan är nog nyfikenhet, ett gott läshuvud och positiv attityd. Utöver skolgång på Academia har hon en del andra aktiviteter: Läxklubb och skolband (Academia), Svenska skolan, piano och handboll två dagar i veckan med ATV. Skall man säga något om det sociala så är det väl att, precis som för oss andra i familjen så har man hittat några fina vänner, men bredden på kompisar har ännu inte växt till den nivån vi hade i Sverige. LG som denna termin börjat resa mycket mer själv med kollektivtrafiken här i Basel har nu fått sitt första egna månadskort.

Lilla L – Familjens minsting är, trots att hon är ganska tydlig med sina åsikter, den vi vet minns om hur hon känner. Hon går fortsatt på Ylaa tre dagar i veckan (måndag, tisdag och torsdag) och det verkar hon trivas fint med och börjar göra sej egna kompisar, både på dagis och utanför. Jag hoppas kunna återkomma med bloggpost om dagis och språken i höst. Utöver dagis har vi lekdater med ett par kompisar varje vecka: Alan (min amerikanska kompis Dougs son) på förmiddagarna på onsdagar och fredagar och Aran (min katalanska kompis Esthers dotter) på onsdagseftermiddagarna. Dessutom spelar vi fotboll ihop på lördagsförmiddagarna med BIFC; jag som tränare och L som tämligen motvillig spelare. Lilla L älskar bolllek och bollspel, men det har inte riktigt lossnat på Fussballspass ännu. Utöver bollar gillar L gosedjur och dockor. Hon gillar Teletubbies, Mamma Mu, Pippi Långstrump och Nicke Nyfiken.

Jag då? Ja, min vardag rullar på. Onsdagar och fredagar hänger jag med L så dom dagarna blir fokuserde på henne. Kanske besök på lekplats, något ärende inne i stan och leka med kompisar. Måndag, tisdag och torsdagar delas min tid mellan att sköta hushållet, springa och jobb. Tyvärr velar jag fortfarande mellan mina huvudspår att skaffa jobb och att utveckla idén om Frilansanalytiker Medin. Velandet gör att jag inte satsar riktigt helhjärtat (tid och framför allt fokus) på något av spåren vilket gör att viss beslutsamhet saknas. Det är min nästa utmaning att ta tag i. Någon dag i veckan ses jag över promenad, fika eller lunch med någon kompis och ca var tredje vecka dricker jag öl med lite svensktalande vänner här i stan.

Familjen – Som jag var inne på tidigare så har vi lite fina vänner här och allt oftare när vi är ute och rör på oss i Basel med omnejd så springer vi in i kompisar och bekanta. Men jämfört med i Sverige så saknas fortfarande bredden på vänskapskretsen. I likhet med livet i Sverige, å andra sidan, så börjar vardagen rulla på allt mer friktionsfritt. Dagarna går snabbt och helgerna som känns så avlägsna på måndag förmiddag kommer snabbare än man hinner med de man skall göra under veckan. Fredagsmys med tacos, lördag på stan och med barnaktiviteter, lugnare på söndag med städning och kanske en utflykt. Veckorna läggs till månader som blir till årstider. Det har gått drygt 1,5 år sedan vi flyttade hit och snart är det vinter igen och i början av februari firar vi två år i Basel.

Närmsta tiden:

LG var varit sjuk sedan i söndags så vi fokuserar på att få henne frisk och på fötter igen (och det ser faktiskt ut att gå riktigt bra; jag tror hon är i skolan igen senast på onsdag).

Med start till helgen har LG två veckors höstlov och den första av de två veckorna åker vi till Kanarieöarna, medan vi blir här tillsammans den andra veckan.

Om en dryg månad kommer mina föräldrar hit på besök och kanske lyckas vi få till ett kompisbesök innan dess.

29 oktober – 13 november är det Basler Herbstmesse under vilken vi i år inte tänkte klämma sönder några ben eller skada oss på andra sätt. Och den 24 november börjar Basels julmarknad.

image

2 reaktioner på ”Läget v39 2016

  1. Ping: LGs skola hösten 2016 | BaselPappa

  2. Ping: Lilla L, livet hösten 2016 | BaselPappa

Kommentera

