Svordomar med andra ord

När jag var liten sa vuxna att den som använde svärord hade ett litet ordförråd. Jag var ju lillgammal redan då och betydligt lydigare på den tiden så den sägningen fick säkert  mej att tänka på mina ordval. Men jag minns också att jag tyckte att det hela lät rätt dumt:  Ordförrådet X plus några svordomar är ju mer än Ordförrådet X. Hela utsagan om svordomar och ordförråd bygger på föreställningen att det finns dom som ersätter ord ut ett ordinarie ordförrådet med en bortbyting, en svordom. Jag tror svordomarna är mycket mer integrerade i språket än så.

Missförstå mej inte: jag tycker svordomar låter illa, men det är i de flesta kontexter ett adekvat sätt att förstärka. Speciellt illa låter det när man hör att den som svär inte kan svära naturligt. Om den poserar, tvivlar etc: till exempel när barn svär.

Under en kortare period fanns det en burk i mitt barndomshem dit man fick böta 50 öre för varje svordom man sa. Men burken blev kortvarig när det visade sej att jag hade  mycket lättare att lägga band på mina svordomar än vad min pappa hade.

En av de fantastiska sakerna med Basellivet är kontakten med människor med varierande ursprung och med olika perspektiv, kulturer, språk och språkbruk i bagaget. Det är i sanning berikande att bredda perspektiven bortom de svenska genom att lyssna och samtala med nya vänner från olika delar av världen.

En nackdel kan möjligen vara när alla dessa skall samlas på en formell plattform som en skola eller en arbetsplats och man skall enas om ett korrekt beteende och språkbruk. Då väljs ofta det minst stötande sättet att agera eller prata som norm, vilket i praktiken blir det ”lamaste”. Ta till exempel engelskans shit som letat sej in som ett ofarligt vardagsord i svenskan, i LGs skola anses det vara en svordom och är förbjuden. I LGs skolband sjungs det låtar med ord som bitch och just shit (I love it med Icona Pop) och då justeras texten till något annat harmlösare.

Själv har jag samma progressiva syn på svordomar som jag har på språket i övrigt: Det är vi som utvecklar språket, och till dess hjälp behövs få eller inga språkpoliser. Konsekvensen av det är att jag tycker det är helt okej med en viss andel svordomar i språket, men jag tycker att dom skall användas som förstärkningsord där det är relevant. Och likt överanvändande av andra ord, eller beteenden för den delen, skall man i möjligaste mån undvika (språk)ticks.

12238

En reaktion på ”Svordomar med andra ord

  1. Ping: Baselpappa år två | BaselPappa

Kommentera

