Barncharter

Vi har precis kommit hem till Basel igen efter en vecka på Kanarieöarna. Vi bodde på Hotel Orquidea, Bahía Feliz öster om Maspalomas som ligger på Gran Canarias sydspets. Under en blogglös vecka med relativt få plikter har jag haft tid att fundera en del på lite av varje. Resor till exempel.

Charterresans historia är ett stycke svensk nutidshistoria som vittnar om Sveriges framgång efter andra världskriget.  Konceptet flygcharter föddes under efterkrigstidens optimism och blev en snabb framgång. Paketresor med flyg till medelhavet blev successivt möjligt för en växande del av befolkningen.  Charterresan blev, rättvist, både uppskattad och hånad.I takt med att allt fler har tid och råd att resa på charter blir denna typ av resa också allt mer föraktad som förutsägbar och allt för folklig. Den blev en folkrörelse som växte sej så stark att Lasse Åbergs komedi Sällskapsresan, baserad på igenkänningshumor blev en av svensk films största succé någonsin.  Länge var en del av charterresans dåliga rykte fylla, grisfest och nattliga eskapader, och även om det fortfarande förekommer är min bild att reseföretagen rensat upp och inte själva bidrar till fylleslag längre.

Jag har varit på flera charterresor i mitt liv och min bild är rätt klar: Det är vad det är, man vet vad man får och vill man ha något i dess närhet så är det svårt att få det billigare och smidigare. Jag har varit på charter till Sicilien från vilken vi följde med på ett par organiserade utflykter, men också hyrde motorcykel och körde längst både hav och Etnas böljande serpentinvägar. Vi tog också tåget till både Syrakusa och Catania. En annan gång köpte vi bara flygstolar till Colombo, Sri Lanka och en tredje gång köpte vi både resa och lägenhet i Agadir, Marocko. I båda dessa senare fall tillbringade vi största delen av semestern rundresande. Det blir vad man gör det till. Men eftersom charterresan är så smidig och upplevelserna väl på plats så välpaketerade samtidigt som många i semester-mode nöjt följer minsta motståndets lag så är det vanligt att många bara passivt följer med i arrangörens program.

Till barnchartern, en undergrupp av charterresan, har ett lite mer komplicerat förhållande. Konceptet är en del av charterbolagens differentiering som började med Club 33 på 1960-talet och nog är anledningen till att man lyckats vitalisera charterkonceptet gång på gång. Barnchartern är ett utpräglat format för barnfamiljer: solsäker plats såsom Medelhavet, ofta all inclusive, gott om småbarn, barnklubbar, bebis och barnpooler, kaos i bufférestaurangen tre gånger om dagen, stress till minidiscot och få om ens några besök utanför hotellområdet. Avsaknad av vuxenglamour, minimal känsla för platsen man faktiskt besökt men en väldigt barnuppskattad resa. Oklart vad det säger om mej, men jag har redan gjort knappt tio dylika resor med olika bolag (Ving, TUI, Nazar) och lite olika sällskap (bara familjen, med mina föräldrar och med vänner). Och det lär bli några till.

Är det då ett rimligt ”pris” för barnglädje, sol, bad och relativt vuxenlugn? Ja, det tycker jag uppenbarligen (om man är så priviligerade som vi och kan ha råd med det). Men med det sagt så längtar jag efter nya äventyr på helt andra resor med hela familjen.

maxresdefault-1

5 reaktioner på ”Barncharter

  1. Ping: Framtida resor | BaselPappa

  2. Ping: Resor och känslor | BaselPappa

  3. Ping: Mina bästa reseminnen | BaselPappa

  4. Ping: Mina egna resor | BaselPappa

  5. Ping: Mina första resor | BaselPappa

Kommentera

