Mina första resor

Att resa väcker många tankar. Under resan med Jennie och flickorna till Gran Canaria tänkte jag en hel del på mina egna resor som barn.

När jag var liten var det många av mina vänners familjer som åkte på charterresor eller bilade i Europa varje sommar. Andra hade sommarstuga. Somliga både och. Vi hade inte den ekonomiska situationen.

Min barndoms vanligaste resa var en tågresa tur-och retur till Stockholm där min farmor och farfar bodde i Hökarängen. Mina morföräldrar bodde bara minuter ifrån oss i Majorna, men mina föräldrar hade tillsammans med mina farföräldrar bestämt att jag och min syster skulle träffa även mina farföräldrar minst en gång i månaden. Varför vi alltså en helg i månaden reste i familjekupé till Stockholm. Jag hittar än idag bra i centrala Stockholm, på Skansen och några områden till som vi frekventerade under familjens cirka 100 besök i Stockholm innan min farmor som änka flyttade till Göteborg och så småningom till Alingsås.

Sommaren efter att jag fyllt sju år fick jag för första gången ta tåget ensam till Stockholm för att hälsa på farmor. Mina föräldrar kommer några dagar senare. På den tiden fanns det inte direkttåg utan jag skulle stanna i Herrljunga, Skövde, Hallsberg, Katrineholm och Södertälje på vägen. När mina föräldrar skulle vinka av mej på Göteborgs central och prata med min stolsgranne sa dom också till mej att det var bäst att jag inte lämnade min plats. Det gjorde jag inte heller. När farmor mötte mej på centralen i Stockholm blev hennes första uppgift att låta mej kissa. Jag hade inte ens vågat lämna min plats för att gå och kissa sedan mina föräldrar gick av tåget i Göteborg fem timmar tidigare.

Om vi åkte ofta till Stockholm så var det som sagt sämre med utlandsresorna. Det var ju billigt och enkelt att ta båten över dagen till Jylländska Fredrikshamn och det var också din min första utlandsresa gick (en av min familjs sägner berättar om att jag där gjorde en nerbajsning av bibliska proportioner).

När jag var 2-3 år gammal slutade mina föräldrar att röka och samlade ihop de pengar de sparade på det till en semesterresa. Samtidigt slutade jag med napp, vilket inte bidrog riktigt på samma sätt. Jag var tre år när jag flög första gången, en charterresa till Rhodos. Jag minns ingenting av den resan, men det ser trevligt om än lite kallt ut på bilderna. Mest minns jag bilden där jag sitter naken på stranden och gräver en grop i sanden.

Under åren där efter har jag begränsad resekoll, men någon gång kring skiftet mellan 1970- och 1980-talet började vi semestra ihop med vänner till familjen. Det var två familjer som flyttat från Göteborg där vi bodde till Trollhättan. Vi umgicks frekvent på storhelger och semestrar. Alltid familjen A och ofta familjen N.  Vi hyrde i regel hus någonstans i Skandinavien där vi levde storhushåll. Det var resor till bland annat Småland, Värmland och Danmark men en gång reste vi också med tåg till Österrike. En lite kul detalj med den där Österrike-semestern var att vi under nattågresan dit vaknade i Schweiz och att jag lär har varit väldigt imponerad av landskapet och sagt att här skulle man bo. Dessa resor pågick merparten av 1980-talet.

Vid nästa decennieskifte, det mellan 1980- och 1990-talet började traditionella charterresor upp i vår familj. Det började med lågbudget-charter med busscharterföretaget Lion-Beach till Portoroz i Jugoslavien (nuvarande Slovenien) och Calella norr om Barcelona.

Efter två udda men spännande busscharterresor som satte sina spår i mitt minne och i de vuxnas ryggar blev det det några traditionella charterresor. Min mamma snöade in på den grekiska övärlden så det var dit min barndoms sista resor gick i början av 1990-talet.

Av alla mina barndoms resor är nog semestrarna där vi hyrde hus i Sverige och den till Jugoslavien mina favoriter. Sverigeresorna har ett nostalgiskt, romantiskt skimmer över sej. Jag är mer osäker på vad som var unikt med Jugoslavienresan, men den hade lite av allt: sol och bad, utflykter till Postojnagrottorna och italienska staden Trieste, god mat och en känsla av genuinitet i staden Portoroz. Om jag inte minns fel så var det också tämligen billigt där vilket gjorde att vi kunde leva lite semesterlyxigt där.

Kan vara på sin plats att redan i förväg öppna för att mitt minne kan ha svikit mej här och där. Om/när min ömma moder påpekar detta kommer jag helt eller delvis justera årtal etcetera. Åsikterna och upplevelserna lär dock få kvarstå in sin nuvarande form.

Det blev ett antal inlägg om resor efter vår semester, ja till slut blev det lite av ett tema de senaste dagarna här på bloggen. Jag har avhandlat:

mw-dl664_greece_zg_20150511043849

4 reaktioner på ”Mina första resor

  1. Ping: Framtida resor | BaselPappa

  2. Ping: Resor och känslor | BaselPappa

  3. Ping: Mina bästa reseminnen | BaselPappa

  4. Ping: Mina egna resor | BaselPappa

Kommentera

