Mina egna resor

En av de saker jag gillar allra mest är att resa. Att resa är att upptäcka, att se och uppleva i ny eller nygammal miljö. Natur och kultur, människor och möten. Men det finns resor och resor. Man kan ta bussen ut på landet från staden där man bor, man kan resa till en all-inclusive-resort, man kan resa på en expedition till Borneos högländer, man kan besöka en historisk plats eller man kan besöka Skänninge marken. Och trots att en resa kan också vara ett bra samtal, en bra bok, en god kopp kaffe, ett fantastiskt föredrag eller en lång inre resa tillsammans med en höstdoftande kopp te så är det den tidigare typen av resor jag ägnar mej åt i blogginläggen denna veckan.

Efter att ha avhandlat min barndoms resor tänkte jag idag guida runt lite bland mina egna resor, alltså dom jag själv kunnat påverka i stor utsträckning.

Efter att jag flyttat till Linköping för att plugga sommaren 1994 startade ju på många sätt mitt livs viktigaste resa. Jag flyttade hemifrån och härifrån är ju tanken att man skall klara sej på egen hand. Jag kan inte påminna mej att jag uppfattade det så dramatiskt när det skedde, men i realiteten var det så det var. Utöver fokus på studier och en helt ny miljö där man behövde skaffa nya vänner så kännetecknades denna period också av en ganska återhållsam ekonomi. Det innebar primärt fokus på utflykter i närområdet och besök hos vänner. Återigen var det svenska och inomnordiska resor som gällde. Med tiden besökte jag Västsverige allt mer sällan och istället var det resor till nya platser som gällde: Örebro, Norrköping, Stockholm,  Motala, Åtvidaberg, Uppsala, Vingåker och Vimmerby. Minns att jag också besökte Skagen och var på en Finlandskryssning under denna period och i och med mina geografistudier gjorde vi också exkursioner till Öresundsregionen och Karelen (Rysk/Finska gränsen).

Mot slutet av studierna när jag träffade Jennie blev det tidigt mycket prat om resor. Det var också tillsammans med henne jag gjorde min första resa utanför Europa. Innan vi hade varit tillsammans ett halvår reste vi en månad till Thailand. Det blev en backpacker-resa i vår tappning. Klassisk backpacker men med mer fokus på tidiga mornar än på sena kvällar. Detta sätt att resa på blev tidigt ett favoritsätt att resa på.  Vi slutade plugga och började jobba och fortsatte prioritera resandet. Gärna sydostasien som tidigt blev vår favoritdel av världen och som vi återvänt till flera gånger: Vietnam, Laos och Kambodia. Det är till och med så att vi gifte oss i Asien,  på svenska ambassaden i Hanoi 2002. Men nu var det tyvärr ett tag sedan vi var där nu. Utöver resor till Asien hann vi med ett par Nordenturnéer med amerikanska gäster, resor till bland annat Libanon, Marocko och Sri Lanka och en eller annan charter och storstad.

Under några resor i rad reste vi till allt mer äventyrliga och utmanande resmål. Framför allt jag blev mer och mer förtjust i utmaningarna gjorde resor och delresor svårare än de behövde vara.

Efter att LG föddes 2006 var det tänkt att det skulle bli lite lugnare resor. Men innan LG levt ett halvår hade vi varit i Japan och under hennes andra levnadsår var vi i Tokyo igen och besökte en god vän i Atlanta. Men i huvudsak var det hyrda hus i Danmark och barncharter de närmsta åren. Och ytterligare några storstäder. Men tiden gick och snart gick det åter att resa med ryggsäck i Asien: Borneo och Sri Lanka. Men barnchartern har kommit för att stanna hos oss: om vi har tid och råd åker vi på en slapp resa till solen varje år.

Sedan L kom till oss har det blivit lugnare igen: Barncharter och en weeked  i Paris. Och en flytt till Schweiz så klart.

Det blev ett antal inlägg om resor efter vår semester, ja till slut blev det lite av ett tema de senaste dagarna här på bloggen. Jag har avhandlat:

12495232_10154033650459047_4598200002121157646_n

 

6 reaktioner på ”Mina egna resor

  1. Ping: Framtida resor | BaselPappa

  2. Ping: Resor och känslor | BaselPappa

  3. Ping: Mina bästa reseminnen | BaselPappa

  4. Ping: Mina första resor | BaselPappa

Kommentera

