Framtida resor

Detta blir det avslutande inlägget om resor och resande för den här gången. I de tidigare inläggen har jag tittat bakåt, men nu är det hög tid att titta framåt. Mot drömresor och resor jag avstår ifrån.

När jag och min syster flyttat hemifrån och mina föräldrar flyttat till lägenhet accelererade deras resefrekvens. Utöver charterresor på sommaren gjorde dom alltid en vårresa till Österlen, mamma gjorde 2-3 skidresor per år, dom reste med vänner på vinresor och med hjälp av GPs läsvärdeskort upptäckte dom resebolaget Albatros med vilken dom gjort flera resor. Och plötsligt visade det sej att dom hade en bucketlist för resor: Japan, Kina, USA, Thailand, Sydafrika, Galapagos etcetera som dom effektivt prickade av en efter en i rask takt. Kina sprack på grund av det isländska askmolnet, men i övrigt är listan fullt genomgången.

Jag har ingen sådan lista. Det finns SÅ många ställen jag vill resa till och dom är snarast ett antal olika uppslag på resor. Inspirationen kommer från tidigare resor och/eller rekommendation av andra resenärer.

Och när jag blir gammal vill jag åka lugn kryssningsbåt.

Lite i hemlighet har jag som målsättning  att ha besökt lika många länder som min min ålder i år, dvs just nu 41. Jag tror att jag i dagsläget ligger på 33-35 lite beroende på hur man räknar i detta dum-kvantitativa sätt att se på resor. För upplevelser är så mycket mer värt än hur jordens landmassor blivit uppdelade administrativt. Men det spelar ingen roll, jag räknar tydligen ändå. Notabelt att Jennie ligger över kvoten och att mina barn ligger på en kvot mellan två och tre. Ingen av dessa räknar. Men efter lite lugnare barnår med lilla L kommer jag nu försöka pricka av minst ett land per år för att närma mej den där kvoten.

Det finns länder och platser jag avstår tills vidare. Nu finns det ju gott om platser att besöka, så även om delar, ja rent av stora delar, av världen utesluts så det innebär ju inte någon besvärlig begränsning för resande. Det är ju oftast så att dom som bor på dessa platser är dom som lider allra mest. UDs rekommendationer är ju ett säkerhetsperspektiv att ha koll på och utöver att ha skaplig koll på dom är jag just nu försiktig med till exempel stora delar av Sydamerika & Mellanöstern och Afrika. Av politiska eller etiska skäl avstår jag dessutom just nu Ungern, Turkiet och Polen. Jag är medveten om att detta inte är de värsta skurkstaterna i världen och att jag rest till flera värre. Jag avstår dom för att att det är länder i vår närhet som just nu är på väg i helt fel riktning medmänskligt och yttrandefrihetsmässigt. Frågan är om det spelar någon roll att jag avstår.

Jag tänkte avsluta men att ställa en fråga till dej som jag hoppas att du vill hjälpa mej med: Har du någon resa eller resmål som du skulle vilja rekommendera till mej och min familj?

Det blev ett antal inlägg om resor efter vår semester, ja till slut blev det lite av ett tema de senaste dagarna här på bloggen. Jag har avhandlat:

img_6266

4 reaktioner på ”Framtida resor

  1. Ping: Resor och känslor | BaselPappa

  2. Ping: Mina bästa reseminnen | BaselPappa

  3. Ping: Mina egna resor | BaselPappa

  4. Ping: Mina första resor | BaselPappa

Kommentera

