Helvetia

När vi flyttade till Basel var vi tvungna att göra oss av med halva vårt bohag. Det var en kamp där man blev allt mer ödmjuk ju längre tiden gick och flytten närmade sej. Mycket fick gå, men jag och Jennie unnade oss var sin nostalgikartong. I min ligger bland annat min barndoms gula nalle Lolla, ett Drakar och demonerspel, min samling av Svenska Mad och ett par album frimärken.

Jag minns på mellanstadiet när jag och min granne Martin samlade på frimärken. Det var några intensiva månader när vi ägnade oss åt våra album, kämpade för att komma över fler märken och åt att drömma om coola färgstarka utländska märken och värdefulla svenska Banco-märken. Det var en undantagsperiod då fotboll på den närbelägna grusplanen och dataspel på Martins Commodore 128 kom i andra hand. Vi hade ärvt våra samlingar av våra morfäder, märkligt nog kände dom varandra och hade jobbat på spårvägen tillsammans. Kanske hade dom bytt frimärken med varandra tidigare i livet? Martins samling var i alla fall något finare än min , men jag kämpade på och postmottagningen på min pappas arbetsplats var en bra källa för nya märken som vi ångade av och delade ganska broderligt på. I kraft av en lite bättre samling lät Martin mej få lite förtur på de finare märkena. Jag minns inte hur det började, men jag minns hur det slutade: Martin ärvde den återstående delen av sin morfars rejäla och bitvis ganska fina samling. Efter det ägnade vi oss aldrig mer åt våra album.

Men innan dess satt vi i våra identiska pojkrum i radhusområdet Skintebo söder om Göteborg och jämförde och spekulerade. Ibland hos Martin och ibland hos mej. Jag hade fått en frimärkskatalog med svenska märken och där satt vi och sökte och jämförde. Vi visste att märken med texten Magyar Posta var från Ungern och dom med Helvetia var från Schweiz. Trots att dom i regel hade ett uselt värde var jag förtjust i färgglada frimärken med natur- och sportmotiv från Karibien medan Martin fullföljde sin morfars strategi att samla svenskt. Snart skulle vi ändå återgå till att spela fotboll en mot en på grusplanen eller Ghost’n Goblins på Martins dator.

Det står fortfarande Helvetia på Schweiz frimärken trots att landet heter något annat. Häromdagen slog det mej att jag egentligen inte vet varför.

Helvetia är det latinska namnet på Schweiz och har så varit sedan Romarrikets dagar då det var namnet på det område där Schweiz ligger idag. Invånarna här kallades Helvetier (Helvetii på latin). Än idag finns rester av dessa namn i bland annat grekiskan, irländskan och italienskan när man talar om Schweiz och/eller Schweizare. Förkortningen av Schweiz fullständiga namn, Schweiziska edsförbundet, Confœderatio Helvetica, används på schweiziska fordon och som toppdomän på schweiziska sidor på internet (.ch).

Anledningen till att man än idag använder landets latinska namn är praktisk för ett land med fyra språk: utrymme. På mynt och frimärken står det Helvetia istället för Schweiz (tyska), Suisse (franska), Svizzera (italienska) och Svizra (rätoromanska) helt enkelt för att det skulle ta för stor plats.

Helvetia har ytterligare en relevant betydelse, det är en kvinnlig nationspersonifikation likt Moder Svea, gudinnan Helvetia eller Helvetica. Under  1600-talets första hälft dyker ett antal olika nya nationalsymboler upp som ersättning till den äldre symbolen som var en tjur men under andra halvan av 1600-talet står det klart att det är Helvetia som segrar. Hon återkommer då i konst, på teatern och i officiella dokument som en antik krigsgudinna. Med undantag av tafatta försök att modernisera henne så är det än idag så hon porträtteras på frimärken, mynt, målningar och statyer här i Schweiz. Gärna med spjut och en sköld med den schweiziska korset på som till exempel i ”Helvetia on her travels” som sitter på Kleinbaselsidan av Mittlere Rheinbrücke.

helvetia-on-her-travels

Helvetia on her travels

 

imgres sitting-helvetia

6 reaktioner på ”Helvetia

  1. Hej Baselpappa
    Det är spännande och kul att läsa alla inlägg om Basel.
    Av en svensk ”invandrare”, som har en annan, öppna, fria sikt om min stad.

    Tack för det – och hjärtliga hälsningar
    Hausfrau Hanna Basel

    PS. Ursäkta! Min svenska är lite knagglig…
    PPS. Helvetia skapades för övrigt av Bettina Eichin, en underbar konstnär 🙂

    Liked by 1 person

    • Tack för glada tillrop. Ja, det gäller att passa på så länge man har oförstörd blick.
      Tycker din svenska ser utmärkt ut.
      Jag lyckades inte bli säker på vem som skapade Helvetia från början, men jag förmodar att du menar att Bettina gjorde versionen som ser ut över Rhen vid Mittlere brücke?
      Under december tänkte jag porträttera 24 platser jag gillar i stan som en adventskalender, började med Bad bahnhof idag. Häng med hela december och komplettera gärna om det är något jag missat.

      Gilla

    • Här kommer ett litet svar till efter att jag kikat in på din blogg. Imponerande omfattning och fin blogg. Jag är ännu ingen mästare i tyska men förstår en del. Jag tror vi ses igen.

      Gilla

  2. Ping: Baselpappa år två | BaselPappa

Kommentera

