Baselpappa år två

Precis som att 2016 är över avslutades år två av Baselpappa-bloggen vid årsskiftet. Detta är mitt första beständiga bloggförsök och påbörjades 1 januari 2015 inför vår flytt till Basel. I februari har vi bott i Schweiz i två år och under den tiden har du som läser bloggen kunnat följa med i vår vardag, våra utmaningar och de förändringar vi är med om. Detta inlägg är ett metainlägg om bloggåret 2016 baserat på data och reflektioner, likt det jag gjorde om mitt första bloggår.

  • Antal inlägg: 154; förändring 15/16: -10% (2015: 171)
    • Detta är den enda siffran som gått ner under 2016, men också det som är bloggens själva innehåll och kanske min tydligaste chans att påverka läsandet. Med frekvens, kontinuitet och kvalitet. Det är statistiskt uppenbart att det är viktigt för läsning/besöksstatistik att publicera kontinuerligt, men jag är snarare lite av en periodare som lätt kan publicera varje dag en månad för att sedan ta ett uppehåll på 2-3 veckor. 2015 var jag med halvvägs i #blogg100, vilket var bra, bland annat för kontinuitet, skapandet och antalet inlägg, men i mitt fall sämre för kvalitet och humör. Jag tror möjligen inte att jag ännu har behovet av att pressa mej med hjälp av andra utan sätter istället upp detta mål för 2017: Jag skall blogga i genomsnitt varannan dag 2017, det blir 183 poster.
  • Besök: 12 045; +30% (9 190)
    • Varje gång någon går in på bloggen, via en spännande länk, via mailpåminnelse, hittat via sökmotor eller att skriva in adressen i sin webbläsare genereras ett besök. 12 000 är verkligen ingen stor siffra, men kanske ändå skapligt för en glad amatör i ett så nischat område som mitt. Utöver att publicera mina inlägg på Twitter och Facebook finns det ett antal grupper på just Facebook med vars hjälp jag då och då försöker nå extra spridning. Det är grupper på svenska/skandinaviska med ämnen som Basel, Schweiz, Utlandsboende, Sport, Resande, Föräldraskap, Språkutveckling etc. Om ämnet passar gruppen brukar detta fungera bra. Då och då kan man även hitta ytterligare lämpliga plattformar att publicera sej på. Jag tror att en stor del av besöksökningen har att göra med att jag blivit bättre på denna spridning under 2015.
  • Antal visningar: 19 594; +3% (18 989)
    • Om en besökare vid sitt besök tittar på mer än ett inlägg blir det fler visningar. Dividerar man antalet visningar med besök får man veta att besökare i genomsnitt varit sett 1,6 inlägg per besök.
    • Klart flest visningar i Sverige med 10 718 följt av Schweiz (3 507) och USA (2002)
  • Gillningar: 33; +560% (5)
    • Man gillar ju all typ av uppskattning och konversation om inläggen. Det mesta av detta landar där publikationen sker, oftast Facebook, men även i WordPress och där har liksen blivit väsentligt fler i år. Om än från en skral nivå 2015.
  • Komentarer: 78; +85% (42)
    • Även antalet kommentarer i WordPressmiljön har ökat 2016.
  • Nya prenumeranter: 15; +/-0 (15)
    • Bloggens uppstartsår fick jag 15 prenumeranter något som jag något överraskande lyckades matcha år två. Att vänner och anhöriga vill hålla sej ajour ter sej normalt och sker normalt via uppdateringar på Facebook och prenumerationer, men jag fick en hel del nya prenumeranter sedan jag började tipsa om prenumerationsmöjligheten i samband med alla externa publiceringar (Facebookgrupper) under senhösten.
  • Länder: 89; +13% (79)
    • Det är underbart att se hur kartan över var man haft läsning under året blir allt mer heltäckande. 89 länder och bra täckning i samtliga världsdelar utom Afrika, Mellanöstern och Kina.
    • Jag gläder mej åt läsning i fler länder och väsentligt mer och jämnare läsning i till exempel Schweiz (+60%), USA (+290%), Storbritannien (+16%) och Tyskland (+60%) som är bloggens topplista efter Sverige. Men det är känns lite sorgligt att läsningen i Sverige gått ner ner 25% detta andra bloggår. Jag måste möjligen acceptera att för lite mer avlägsna bekantskaper sjunker vi i relevans och försvinner något från radarn. Sorgligt som sagt.

Mest läst 2016

Vilka inlägg lästes då mest under 2016 och vad kan det säga mej? Ja, det vanligaste är att man tar sej till bloggens förstasida på https://baselpappa.wordpress.com/ men sedan är dessa poster mest klickade under året.

  1. 10 ytliga saker jag saknar med Sverige just nu
  2. Schweiz och #schweiziskhet: Introduktion
  3. Blåvit i Basel
  4. Midsommar; sånghäften i sista minuten!
  5. Frilandsanalytiker Medin
  6. Olle Ljungström är död
  7. Lilla L och språken
  8. Vad har första året i Basel lärt oss?
  9. Att hålla temperaturen dräglig i gammalt stenhus
  10. Första anställningsintervjun i Basel
  11. Svordomar med andra ord
  12. Helvetia

Förstaplatsen analyserade jag redan i somras, och när man betraktar helheten ter den sej rätt brokig. Midsommarinlägget är från 2015 och tycks ha lite av en digital gräddfil när det kommer till högtidssäsong i Sverige. Blåvit i Basel publicerades primärt i Änglarnas tidning Blått & Vitt. Sedan är det ett par inlägg om min yrkeskarriär (som jag hoppas kunna återkomma till inom kort) samt ett par inlägg om livet i Basel.

Jag får nog fortsätta följa mitt hjärta när det det kommer till ämnen för bloggen.

Skärmavbild 2017-01-02 kl. 10.07.43.png

 

 

 

Kommentera

