Jul och nyår i Sverige (del 1)

Vardagen återupptas så sakteliga efter söndagens återkomst till Basel. Det är ännu inte som vanligt, utan snarare som ett långsamt undantagstillstånd. Men ett behagligt sådant. Igår var det LGs första dag i skolan, men redan i måndags var lilla L på dagis och Jennie på jobbet. Själv stökar jag undan efter Sverigevistelsen över helgerna, planerar lite framåt och inväntar en leverans från IKEA. En stol och en säng till lilla L, en matta och en liten soffa till LG. Bland annat.

Söndagen den 18:e december reste jag och LG till Sverige och Jennie och L kom efter torsdagen den 22:e.

Första dagarna

De första dagarna i Sverige tillbringade vi hos mina föräldrar i Floda med att anpassa oss till helgerna, handla julklappar och till att umgås med familj och lite vänner. LG hälsade på sin svenska klass och några av sina bästa vänner, men precis som jag upplevde det så hinner man inte träffa alla man vill. Jag hann med lite mat och öl med ett par olika kompisar under dagarna i Sverige: Mats, Per, Oscar och Micke (minimal #twölup) samt Stellan och hans kollegor. Å så en traditionsenlig morgonpromenad med Ola så klart. Kul och trevligt att uppdatera sej om vad som händer ens vänner och att bara umgås lite på tu man hand. Som bonus fick jag också lära mej lite om moderna brädspel, vilket gjorde att jag senare i veckan köpte Pandemic.

Vi hann också med ett par julklappsbesök i Göteborg, träffa syrran med familj, äta julbord ihop med mina föräldrar på Hamnkrogen och lite åkande på Liseberg. Dessutom hann LG baka pepparkakor med min mamma medan jag hade ett par jobbmöten i Göteborg som jag avser att återkomma till så småningom.

Julafton

Natten mellan den 22:e och den 23:e december anlände Jennie och lilla L till Floda. Ett kärt återseende. Den 23:e ägnade vi åt en sista julklapp, mat och lite andra förberedelser.

Julafton firade vi hemma hos mina föräldrar tillsammans med syrran och hennes familj. Sex vuxna och fyra barn med stark julklappsförväntan i mammas och pappas lägenhet. Lite trångt men väldigt hjärtligt. Julmat kl 14 och sedan avvek barnen för Kalle Anka medan de vuxna kunde fortsätta äta ännu en stund. Middagströttma och en extra snaps hanns med innan den jovialiske skånska tomten stod för dörren och på det följde en relativt kaotisk julklappsutdelning.

Jag fick ett livstids medlemsskap i IFK Göteborg, en keramikskål för flingsalt, teckningar och choklad samt ett nödpaket till Unicef. Barnen var naturligtvis familjens vinnare: LG med en dator, kläder och böcker och lilla L fick en massa docktillbehör, en bilbana, böcker och pussel. Jennie och jag delade de flesta klapparna, men hon fick ett Fitbit aktivitetsarmband och Gellert Tamas senaste bok.

Sedan följde chokladätande, nötknäppande och lite lek med nya klappar innan det var dags för uppbrott. I samband med läggdags för de minsta åkte syrran med familj hem. Läggningen drog ut på tiden och när vi åter samlades i vardagsrummet var det bara jag, Jennie och min mamma. Vi pratade lite och såg lite traditionell julaftons-TV (min mamma älskar Svensson, Svensson) innan vi lade ännu en julafton till handlingarna. En av de mer kaotiska måste jag säga.

Jag har också uppdaterat hur man firar jul i Schweiz med lite mer av Jesusbarnets roll.

Jul och nyår i Sverige:

 

IMG_0444.JPG

Förväntansfulla barn

IMG_0453.JPG

Skånsk tomte

 

2 reaktioner på ”Jul och nyår i Sverige (del 1)

  1. Ping: Jul och nyår i Sverige (del 2) | BaselPappa

  2. Ping: Jul och nyår i Sverige (del 3) | BaselPappa

Kommentera

