Mitt Instagram har fått mer liv

Igår trillande det för första gången in en like på en av mina Instagramkommentarer. Jag hade inte sett det förut eller ens hört någon prata om det så jag skrev ett par tweets om det och fick lite feedback om att Instagram skulle testa lite nya funktioner varav en nu uppenbart har hamnat hos mej. Där emot verkar det som få eller inga av mina svenska sociala-medier-vänner har denna funktion ännu.

Jag hittade en bloggpost från Instagram som handlar om denna och lite fler kommentarsrelaterade planerade förändringar:

Stänga av kommentarsmöjligheter

Jag kan nu stänga av kommentarsmöjligheten på enskilda inlägg om jag vill undvika kommentarer. Detta ser jag som en följd av det vi kallar näthat.

På sista vyn där jag väljer hur jag vill dela med mej av min bild finns längst ner det nya valet Avancerade inställningar som endast erbjuder ett alternativ: Stäng av kommentarer (av/på). Den negativa formuleringen kan man möjligen ha synpunkter på, men om man väljer att stänga av kommentarerna och sedan publicerar bilden så ser det ut som nedan till höger, utan pratbubbla i interaktionsraden under bilden.

Gilla kommentarer

Det var ju på detta sätt det började, plötsligt fick jag en notifikation om att någon gillat en av mina kommentarer. Detta ökar interaktiviteten, gör kommunikationen mer lik en ”vanligt samtal” och kommer göra Instagram mer attraktivt, men också ställa högre krav på användarnas engagemang.  Såhär ser det ut och såhär funkar det:

img_0634

Jag får veta att @baselswizz gillat min kommentar om en bild från hamnen.

img_0630

Jag klickar på bilden och kommer till @baselswizz bild…

img_0631

… scrollar ner lite tills jag ser all offentlig metainformation till bilden och klickar på kommentarerna.

img_0632

I den vy som då öppnar sej kan jag gilla och kommentera samt få mer info.

Jag får se samtliga kommentarer, men inte bara det utan också när dom postades, möjlighet att svara den som lämnat kommentaren direkt utan att skriva personens namn/nick, information om hur många likes varje kommentar fått och det klickbara hjärtat ute till höger som jag kan klicka i om jag gillar kommentaren. Det är alltså inte bara den som publicerat som kan gilla, utan det kan vem som helst. Sammantaget är dessa nya funktioner en Facebookifiering.

img_0633

Och så här ser det ut om man jag klickar i hjärtan.

Utesluta följare i privat konto

Om man har, eller övergår till, privat konto har det också skapats en funktion för att göra sej av med följare man inte vill ha. Detta är ju en fråga om kontroll som möjligen också är relaterad till näthat. Denna funktion har jag inte sett.

Instagramakuten

Jag har inte tillgång till denna funktion, men den skall utifrån poster man ser möjliggöra att skicka en notis till Instragrams help center som är öppen 24/7 om du är orolig för hälsan hos den som publicerar sej i ditt flöde.

tumblr_inline_ohqdwmWtYM1qm4rc3_540.jpg

Sammanfattningsvis mer interaktivitet men också mer möjligheter att kontrollera och sätta upp barriärer som skydd emot näthat. Å så Instagramakuten då.

 

Kommentera

