Inbjuden till lucka 15

En väldigt kul och överraskande bonus med bloggen är de människor jag lärt känna i dess kölvatten. Personer som läst bloggen i olika delar av världen och kanske framför allt i, eller inför egen flytt till Basel.

I december hade jag en adventskalender där jag listade mina 24 favoritplatser i Basel, en om dagen fram till julafton varefter jag samlade ihop samtliga platser på en och samma karta. I lucka 15 hade jag Roche bau 1, en spektakulär Basel-byggnad som syns från hela stan och dess omnejd och som är Schweiz högsta. Som en del i beskrivningen av Bau 1 skrev jag att jag inte varit i huset, men efter det fick jag mail.

Maryla som jobbar för Roche i ett av husen i närheten mailade bara någon dag senare och undrade om jag ville komma förbi och besöka caféet i toppen av Bau 1. Det ville jag så klart gärna och vi bokade en lämplig dag efter helgerna. Den dagen inföll igår.

Vi träffades i lobbyn och åkte hiss L till våning 38 som är den högsta våning man kan besöka utan specialnycklar. Hiss L, är en av totalt tolv hissar i huset och en av de tre som går till toppen. Väl i toppen tar vi ett varv runt och tittar på utsikten åt alla vädersträck innan vi ivrigt samtalande om Basel, utlandsboende och Schweiziskhet, tar en kopp kaffe i Pebbles lounge. Tyvärr var det disigt igår och dessutom inte riktigt tillåtet att gå ut på takterassen. Ändå är det en fantastisk utsikt över Basel med ett nästan magiskt ljusskådespel söder om stan där solen når igenom solskenet.

Tack för besöket Maryla! Och om det passar så tackar ja gärna ja till ditt erbjudande att ses på toppen en solig dag längre fram i vår.

Det har varit en tuff vecka för familjen Medin, både Jennie och LG har varit hemma i influensa största delen av veckan och det har påverkat oss allihop. Även min hosta kvarstår även om värsta delen av min förkylning lagt sej.

En reaktion på ”Inbjuden till lucka 15

Kommentera

