Min egen framtid och vikten av fokus

Mitt eget sökande efter relevant framtidssysselsättning har misslyckats. Åtminstone tillfälligt. Det är smärtsamt att skriva om misslyckanden, men nu har jag förhoppningsvis lärt mej något och är redo att ta revansch.

Hela familjen flyttade ju till Basel efter att Jennie rekryterades till ett jobb här. Vi och jag är ju i en så priviligerad situation att jag just nu inte behöver ha ett jobb för att vi skall klara oss ekonomiskt. Men för mitt välbefinnandes skull tror jag att jag behöver ha en relevant (vad det nu betyder) sysselsättning. Som hjärngymnastik och tidsfördriv inte minst, men kanske främst för att känna att man gör något och bidrar (sänder en tanke till alla missförstådda och ofrivilliga hemmafruar (och hemmamän)).

Jag har tidigare skissat och testat ett antal olika sysselsättningar som potentiella heltids- eller deltidssysselsättningar att ägna mej åt enskilt eller i kombination:

  • skaffa en anställning (söka jobb)
  • starta eget och frilansa som analytiker
  • plugga något för framtida jobb (till exempel epidemiologi, data science, logistik, HR etcetera)
  • plugga mer tyska
  • plugga som ”tidsfördriv”/intresse (kulturgeografi, teoretisk filosofi etcetera)
  • andra projekt (bättre blogg, fotoprojekt/blogg, skriva mer etcetera)
  • handla med aktier
  • göra ”ingenting”

Men eftersom jag inte har varit tvungen att satsa helhjärtat på något har det rätta fokuset saknats och därmed har också framgången uteblivit.

Men insikten från i somras om att mer saker skulle gå förlorat än vinnas om jag skulle jobba heltid känns fortfarande rätt. Vidare är jag beslutsam gällande att jag behöver börja jobba med något yrkesrelevant igen i någon form, dels för att hålla hjärnan igång och up to date, och dels för att inte tillåta allt för stora hål i mitt CV.

Faktum är att det gått så långt (?) att jag numer ser en rimlighet i, den i populärkulturen så vanliga, lyxhustrusysselsättningen välgörenhet.

Fokus och prioritering handlar inte om att göra mer, det handlar om att välja rätt och sluta med saker. I december bestämde jag mej därför för att följa den där insikten och sluta söka jobb. Istället bestämde jag mej för utöver en del sysslor i hemmet göra en ny och helhjärtad satsning på Frilansanalytiker Medin.

Jag hade ett par möten i Göteborg i julas som verkade lovande, låt oss nu hoppas att något eller några av dessa går i hamn. Du följer utvecklingen bäst här i bloggen och om du vill komma i kontakt med mej (LinkedIn) så maila medinjonas@gmail.com.

Eye On Business.jpg

2 reaktioner på ”Min egen framtid och vikten av fokus

Kommentera

