Göteborg tur och retur

I slutet av förra veckan gjorde jag en kortare resa tur-och-retur till Göteborg i syfte att kombinera nytta med nöje. Huvudsakligt fokus låg på ett briefingmöte på torsdagen om mitt första uppdrag (!) och ett återkommande kompisevent, Lunch-Dinner på fredagen. Utöver det såg jag naturligtvis fram emot att träffa lite kompisar och mina föräldrar. Samt att genomföra ett antal möten med varierande kund och/eller uppdragspotential. Det blev totalt sex möten, samt ett sjunde vi fick ställa in. Såhär kommer det nog se ut framöver. Redan till påsk ser det ut att bli fler möten med några jag träffat tidigare, men också med lite nya kontakter.

Innan jag åkte hade LG frågat Jennie hur det skulle gå nu när hon för första gången under tiden i Schweiz skulle vara ensam hemma med båda barnen. – När vi är hemma med pappa vet vi ju hur det går till. Så kan det gå till i en familj där mamman är den som jobbar och pappan oftast är hemma.

Onsdag: Jag landade på Landvetter där mamma och pappa hämtade mej på tidig eftermiddag. Resterande del av den dagen ägnade jag åt att hänga i Floda med mina föräldrar. God mat, lite bra snack (inte minst om udda men sedan länge döda släktingar (detta måste jag gräva vidare i)) och lite TV.

Torsdag: Jag hade inte bokat något före resans viktigaste möte och fick därför lite sovmorgon. Innan briefingmötet tog jag vägen förbi en bokhandel och köpte ett par böcker på svenska att ta med hem. Briefingmötet gick bra och mitt första uppdrag är i hamn. Uppdraget är en omvärldsanalys som är ett delprojekt i ett större projekt. Det känns spännande och intressant och behandlar områden jag arbetat med tidigare och som intresserar mej även privat. Jag lovar att återkomma om detta.

Efter det, ett par ytterligare möten med viss jobbpotential på sikt. Avslutningsvis ett par öl med två riktigt goda vänner, Mats (exkollega och #LOAMJOM) och Mikaël (Blåvittkompis och resesällskap), på Burgersson på Friggagatan: fina burgare och fantastiska Västerbottensostslungade pommes. Blev redan tidigt väldigt trött och tog ett tidigt tåg hem till Floda.

Fredag: Fredagen startade tidigt med ett intressant med energisvagt frukostseminarium om Empatisk digitalisering med Transformator design. Efter det hade jag ett längre och ett kortare möte med mina två närmaste chefer på mitt senaste jobb på Västtrafik. När jag ändå var där passade jag på att hälsa på fler av mina gamla kollegor, med vissa satt jag ner och pratade öga mot öga medan jag med vissa bara bytte hälsningsfraser. Så många ex-kollegor, tyvärr hade jag inte tid med alla (och inte dom med mej).

Lunch-Dinner, är ett koncept min kompis Per tagit över efter sin far. En samling löst sammansatta vänner äter lunch och middag tillsammans och där emellan har man intressanta samtal över några väl valda öl. Är man sedan på humör kan kvällen leda till vad som helst. Vi träffades i ett avsides rum på John Scott’s Stable efter lunch och tog en öl och bekantade oss med varandra. Erik Lidén, fondförvaltare och grundare av Insider berättade om sin resa från forskare till förvaltare. Så körde vi en quiz som Per satt ihop, och trots att alla tyckte det var svårt slutade det med överraskande höga poäng, och dessutom med mej som vinnare. Sedan käkade vi lite och drack ytterligare ett par öl. Tröttheten gjorde sej sedan åter påmind så det fick bli en lite tidigare kväll än jag tänkt mej.

Lördag: Sovmorgon, frukost i sakta mak, packade, åt en semla, lunch och sedan fick jag skjuts till flygplatsen.

Jag noterar också två saker som visar att jag slappnat av och för närvarande är rätt långt ifrån jobbet:

  • Trött: Jag orkade bevisligen inte mer än 3-4 möten en dag utan att bli dödstrött. Lite som när man man börjat ett nytt jobb (vilket ju inte är så långt från sanningen).
  • Kaffe: En gång i tiden drack jag tio koppar kaffe om dagen, men nu blev jag verkligen däckad av en mötesdags allt kaffe.

Sammanfattningsvis en riktigt lyckad resa: Väldigt glad över mitt första uppdrag och hann också med att träffa familj, vänner och bekanta!

img_1032img_1024img_1022

Kommentera

