Vardags-UX

Med tiden har mitt intresse för UX (user experience/ användarupplevelse) ökat. Begreppet user experience/ användarupplevelse, åsyftande digital design som är smart och funktionell men framför allt vägleder användaren som uppfattar lösningarna som intuitiva skapades under 1990-talet av Donald Norman men har betydligt äldre rötter. Det har erkänts som viktiga designperspektiv sedan 1940-talet då man började intressera sej för gränssnitt mellan människan och maskinen. Men egentligen är ju smart, enkel och användarvänlig design mycket äldre än så.

Det finns många som är duktiga på detta och ännu fler som gillar att påtala dåliga lösningar. De flesta av oss känner nog dussinet av de senare (gör du inte det, kan det vara du själv) och jag har haft turen att ha arbetat och lärt känna några av de tidigare. Det har varit både kul och intressant och öppnat ögon och tankar hos mej.

Men det är inte bara gränssnittet människa-maskin eller människa-digital lösning som intresserar mej. Det är all människa-mänsklig design. Det som jag kallar vardags-UX. Det som främst handlar om mänskliga egenskaper, kundfokus, design, kommunikation och kommer med många olika namn (till exempel human-centered design)

Kanske hade jag ett latent intresse, kanske hade det väckts tidigare, men som jag minns det så ökades mitt intresse rejält av Seth Gordons TED-talk This is broken. Senare gjorde även Vox-filmen om The Norman doors intryck på mej.

Jag älskar saker som är designade så intuitivt att jag inte ens förstår att jag förstått hur den skall användas. Det måste alltid vara målet. Så man slipper komplettera med skyltar och instruktioner.

Jag minns när min familj köpte videobandspelare. Jag var nyfiken och läste instruktionsboken och var efter det den ende som kunde göra avancerade manövrar som att programmera den att spela in program när vi inte var hemma. Till sin DVD fick man fortfarande en tjock manual (för nördiga pre-teens), men kompletterad med en tunnare för att komma igång (den som några läste). När det var dags att köpa Blue Ray återstod bara den tunna manualen men nu är spelaren så intuitiv att det räcker. Till den inspelningsbara box vi har här i Basel fanns det inte ens någon instruktion bortom ett kopplingsschema. Ingen dålig utveckling.

Ovanför läktartrapporna på Världskulturmuséet  i Göteborg finns det 5-6 höga glasdörrar ut till den fina terrassen till höger. Av någon anledning är alla dörrar utom en låst och på dessa dörrar finns ett A4-stort anslag i färg om att dörren närmast väggen är öppen. Står man där en stund och tittar på hur folk beter sej så inser man att budskapet inte går fram. De flesta flanerar fram till någon av de mittersta dörrarna och försöker öppna. De flesta tar sedan i hårdare vid andra försöket innan dom möjligen upptäcker anslaget. Man får inte nonchalera det mänskliga beteendet.

Idag köpte jag påfyllning till mitt Sunrise mobile kontantkort på k kiosk. Ett 40 cm långt kvitto enligt nedan som man måste vika minst en gång för att ens få med sej det och i regel får man det vikt en gång av personalen (se den streckade linjen på bild 2). Precis ovanför mittlinjen står den 16-siffriga koden som skall knappas in i mobilen medan tillvägagångssättet står precis under mittlinjen. I boxen under mittlinjen (bild 2) finns instruktionerna om vad som skall knappas i, samt ett exempel på vad som skall knappas in, fast med helt fingerade siffror. Gissa hur många gånger den knappkombinationen slagits in. Dessutom finns det drygt ett halvdussin ställen till på kvittot (bild 3) där det finns långa sifferkoder som går att missta för den som skall matas in i mobilen. Jag hade önskat att det någonstans på kvittot, med rejäl vikt (storlek, typsnitt etcetera), gick att läsa just den knappkombination jag skall använda.

IMG_1111.JPG

Bild 1: Orginalkvittot

Bild 2: De viktigaste delarna på kvittot finns på olika halvor av kvittot och dessutom ett märkligt exempel.

Bild 3: Ringat in några ställen där det finns 15-talet siffror som går att förväxla med de rätta siffrorna.

 

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s