Alla Hjärtans dag

I takt med att LG växt upp har hon påverkat oss och våra liv. Inledningsvis med sin blotta existens. Det har handlat om dålig nattsömn, förkylningar hon dragit med hem från dagis men också sina perspektiv på vår värld. Inledningsvis påverkade hon oss omedvetet, men med tiden allt mer medvetet. Ibland har hon ställt krav, ibland har hon bara ställt en fråga. Jag vet att hon tycker att hon inte får vara med och bestämma tillräckligt, men i livet som vuxen försöker vi göra det som är möjligt för barnen i möjligaste mån, både uttalade och outtalade önskemål.

En sak LG kritiserat oss, de vuxna i familjen Medin, för är att vi inte firar högtider tillräckligt. Jag tror vi har godkänt för jul och födelsedagar, men när det gäller vuxen-födelsedagar, fars och mors dag och alla hjärtans dag har vi fått underkänt. Jennie fyller en vecka före mej, och något år, för ungefär fem år sedan, när vi inte firade på Jennies födelsedag fick vi så mycket skäll av LG att vi ljög ihop att vi skulle fira våra födelsedagar tillsammans på min födelsedag den kommande helgen. Sagt och gjort, vi fick ringa in vänner, förbereda tårta och köpa serpentiner.

Idag är det Alla Hjärtans dag. En högtid jag tidigare avfärdat som enbart kommersiell. Och visst har butiker, affärscentran och cityföreningar varit bra på att kapitalisera på Alla Hjärtans dag och lyckats få oss att känna behov att handla för att skapa den rätta stämningen den 14 februari. Så är det även har i Basel. Skyltfönster runt om i stan är rosa och röda med hjärtan av alla olika storlekar.

I år är nog första gången vi firat det ordentligt och det är tack vare vår romantiska dotter. Igår kom hon hem sprudlande efter att en pojke i klassen frågat om hon ville vara hans Valentine. På vägen hem hade hon passerat förbi varuhuset Manor och spanat in en nalle hon skulle köpa till sin lillasyster i present. När hon strax senare kom hem igen hade hon köpt två, en till lilla L och en till den där speciella pojken i klassen. Hon slog in paket med omsorg innan hon gick och lade sej. Även Jennie tog en hemlig tur förbi Manor hem, men vad den innebar fick jag inte riktigt veta.

I morse kom jag och flickorna ner till dukat köksbord med hjärtgirlanger, blinkande hjärtbroscher och tända ljus. Jag hade ordnat en liten present också till LG, en emoji-mugg. Det var frukost med lite mer harmoni än vanligt och sedan bröt det vanliga kaoset ut innan alla kommit iväg till jobb, skola och dagis. Men L var glad för sin nalle, och LG för sin mugg och jag och Jennie nog glada och lite överraskade över hur lätt det var att skapa lite extra vardagsmys.

Jag hoppas du har en fin Alla Hjärtans dag precis i din smak!

IMG_1161.JPG

När jag var ute och sprang hittade jag denna söta lilla pigga lapp som visserligen är reklam för en frisör, men ändå väldigt gullig: Liebe zum mitnehmen; Take-away-kärlek. 

Kommentera

