Tillbaks med en uppdatering

Det är alltid lite kämpigt att skriva första bloggposten efter en tids uppehåll. Bloggandet är dubbelt för mej: Jag älskar att skriva, men jag hatar när jag känner pressen pressen att skriva varje dag. Dessutom innebär varje omstart just en omstart vilket i sej känns som ett litet misslyckande efter som det föregåtts av ett uppehåll. Nu känner jag att det möjligen blev lite onödigt komplext och meta.

Det påminner en del om min karriär som dagboksförfattare. Efter en födelsedag, gissningsvis numrerad ett fullt dussin eller något därunder, då jag av föräldrar eller nära släktingar fått en dagbok skrev jag om hur födelsedagen varit, vad man fått i present etcetera. Sedan höll det i sej med dagliga texter i 4-6 dagar i sträck inklusive helgens barn- och släktkalas. Sedan tappade jag intresset, skrev förhoppningsvis en gång i veckan under ett par veckor för att sedan bli en gång i månaden och sedan någon gång i halvåret. Och varje text inleddes med en ursäkt för att det var länge sedan man skrev och att nu skall det bli ändring på det och sedan en stel uppräkning av vad som hänt sedan sist. Det där med att det inte skall upprepas kan man ju fundera på om man inte redan visste att det var en lögn när man skrev det.

Men jag gör likadant här och nu: Förlåt för att jag inte skrivit på länge, det skall inte upprepas. Med bloggandet känner jag mej mer säker på att det kommer komma fler uppehåll, men nu kommer det att dröja. Så har det varit förut och så kommer det nog bli igen.

Här kommer så den stela uppräkningen om vad som hänt sedan sist:

  • För en dryg vecka sedan kom vi hem från semestern i Dominikanska republiken (det ar en fin semester som jag tänker återkomma till inom kort).
  • Vi kom hem så att vi fick uppleva den sista natten av Fasnacht. Det var både omtumlande, härligt och läskigt. Så mycket känslor att jag tror att vi skall vara hemma nästa år och avnjuta denna karneval i fulla drag.
  • Slutet av förra veckan var jag hemma med förkylda barn.
  • Helgen spenderade jag jobbandes med mitt första uppdrag sedan jag gått och blivit egenföretagare. I måndags presenterade jag uppdraget på distans. Detta projekt lär jag också återkomma till.
  • Måndag till fredag var LG sedan på Ski camp med skolan. Det är den längsta tiden hon spenderat ifrån familj och släktingar. Det var lite känsligt i början, men ganska snabbt reducerades de dagliga samtalen hem till under 45 sekunder för att det hände så mycket annat kul runt om. Dubbla känslor förstås och möjligen också ett potentiellt bloggämne.
  • Under liten LG var borta har hela hemmavarande familjen varit dunderförkyld. Jennie har jobbat hemifrån på mellan halv och full fart ett par dagar denna veckan, lilla L har varit sporadiskt på dagis och själv har jag legat mycket i soffan och blivit andfådd när jag promenerat.
  • Mitt i den gångna veckan tog våren, ja nästan försommaren över. I alla fall demonstrerade den vad den kan när den fyra dagar presenterade sol och eftermiddagstemperaturer över 16 grader. Kanske var det just en demonstration eftersom det idag var tio grader mitt på dagen.
  • Idag, på lördag eftermiddag efter en veckas skidsemester i alperna har LG följt med familjen Sand till Engelberg för lite bonusskidåkning.
  • Det är också först idag som vi övriga förkylda tre är påtagligt bättre. Mindre hosta, mindre huvudvärk, mindre ögonkli men mer aptit.
  • Den första mars startade #blogg100 igen, precis som i fjol uppskattar jag initiativet, men avstår utmaningen.
  • Vi har börjat preppa lite inför kommande födelsedagar och påskresa till Sverige.
  • Blåvitt håller på att rampa upp med cupspel och träningsmatcher mot allsvensk start den 1 april.
  • Den nya baren, Concierge efterföljare, har smygöppet när det passar dom, men officiell startdag är första april. Det är en enklare tapasrestaurang som heter El Beso (mer går att läsa på sidan 13 i Pdf-versionen av lokala gratistidningen Vogel Gryff).

fasnacht-basel-2017-blog-hotel-the-passage.jpg

Kommentera

