Lifestyle Holiday, flipp eller bluff?

Igår bloggade jag om hur vår nyligen avslutade semester i Dominikanska Republiken. Bland annat berörde jag ett VIP-perspektiv som jag nu tänkte fördjupa mej i.

Den första dagen på semestern precis efter frukosten, jetlaggade och bara sugna på att ta det lugnt på stranden, blev vi uppraggade av en inkastare klädd i khaki som lovade att han skulle ge oss en present, visa oss runt på anläggningen och berätta var vi kunde få lite VIP-känsla. Vi var trötta, saknade en väska och uppenbarligen motståndskraft så han fick vårt förtroende. Han eskorterade oss under trevlig konversation till en flott luftkonditionerad vitkalkad byggnad där vi satte oss ner, fick en liten goodie bag och väntade. En säljare i vit skjorta plockade upp oss och vi gick ut och upp ett par våningar i huset med utsikt över anläggningens villor och VIP-center. Han pekade nonchalant ut olika saker och skulle sedan sitta ner och prata semestrar och resor. Hade vi vetat vad som sedan skulle följa hade vi nog avbrutit redan här eller i alla fall bett att få slippa de närmsta två timmarna och klippa direkt till erbjudandet.

Efter att vi besvarat frågor om var vi bodde, favoritresor och hur mycket pengar vi lägger på resor blev det en lång guidning med golfbil kors och tvärs över anläggningen: Vi fick se en tvårumslägenhet, en VIP-strand, en juniorsvit, en VIP-sportbar, en VIP-restaurang, två olika villor (för 4 resp 16 pers), besöka casinot, VIP-festplats, helikopterplattan, VIP-cigarr-rökrum, en extra VIP-strand etcetera. Barnen blev ganska snart otåliga och till en början försökte vi lugna dom, men allt eftersom vår säljare blev mindre lyhörd när vi ville korta av hans uppvisning så lät vi barnen gnälla mer högljutt och klänga på möblerna i de flotta rum vi besökte. I casinot stannade vi för att ta en spontan dricka och säljaren fortsatte tjata om Lifestyle, kvalitet och flexibilitet samt avkräva oss reflektioner av det vi sett såhär långt. Allt han visat upp var verkligen fantastiskt. Rent, snyggt och med ”västerländsk” standard, ja bitvis var det ren lyx. Säljaren nämnde ett medlemsskap på 35 år som till exempel kunde kosta $30 000. Jag tackade nej till cigarrerna jag blev erbjuden eftersom rökning dödar och på vägen förbi shoppingcentret och vattenlandet försökte vi övertala säljaren att bli mer konkret kring vad erbjudandet innehöll och kostade. Efter att ha stannat till vid ytterligare en lägenhet där vi vägrade gå av golfbilen befann vi oss snart i den vitkalkade byggnaden igen. Säljarens ”chef”, en avslutare, presenterade konceptet:

Man blir medlem nu och har sedan möjlighet att bo prisvärt och lyxigt på flera ställen, främst i Mexiko och Karibien. Organisationen består av olika bolag med namn som börjar på Lifestyle Holiday (Resort Club, Vacation Club etcetera) och är enligt vår säljare grundad av en Österrikare (här kan man läsa lite mer om företaget på den egna hemsidan).

Säljpitchen i sin enkelhet: En stor investering nu ger billiga boenden på finresorter under de kommande 35 åren. Detta matchar bra med resortens pay off: Tell it only to your best friends.

Vad kostar det då?

Som jag förstår det finns det totalt tre resorter knutna till erbjudandet men eftersom dessa är är så starkt differentierade under olika varumärken så ser det ut som ca tjugo destinationer.

Vad kostar det då?

För att förstärka känslan av att hela världen ingår erhåller man också två års medlemsskap i två andra reseklubbar med oklart innehåll: RCI och IntraVel. Enligt säljaren får man via dessa klubbar under sin medlemstid rabatter på flygresor och tillgång till resorter, hotell och kryssningar över hela världen till förmånliga priser.

Vad kostar det då?

För det första så väljer man en rumsnivå, till vilken man är garanterad att få tag på en lägenhet/boende med kort varsel. Bokande av boende i annan storlek måste göras med rejäl framförhållning och erhålles i mån av plats.

Vad kostar det då? Här är två exempel:

Juniorsvit (lite större hotellrum för 2 vuxna och 1-2 barn)

  • Medlemsskap: $12 500 (gäller 35 år)

Vid utnyttjande (per vecka)

  • Boende: $250 (prisgaranti 35 år)
  • All inclusive: $420 för vuxen; $210 för barn (6-12 år); 0 för små barn (0-5 år)
  • Resan (viss, men oklar rabatt första två åren och sedan bokningshjälp via Lifestyle)

Lägenhet med två sovrum (4-6 personer)

  • Medlemsskap: $30 000 (gäller 35 år)

Vid utnyttjande (per vecka)

  • Boende: $399 (prisgaranti 35 år)
  • All inclusive: $455 för vuxen; $227 för barn; 0 för små barn
  • Resan (viss, men oklar rabatt första två åren och sedan bokningshjälp via Lifestyle)

 

Sedan fanns det också prissatta exempel för alla möjliga och omöjliga boenden (skiljer sej från de priser man presenterade för oss) för rum, sviter och små och stora hus, där det största (6 rum för upp till 14 personer, två jacuzzi och stor pool) kostar $2 000/vecka, $95/dag och person för all inclusive samt resa så klart. Och medlemsskap på en högre nivå och dessa priser tycks Lifestyle Holiday hålla hemliga.

Som medlem i Lifestyle Holiday blev man omgående VIP på området och fick tillgång till mer service, fler restauranger, finare strand och poolområden, personlig transfer inom anläggningen och till/från flygplatsen, samt ett antal rabatter för utflykter och aktiviteter. Men det finns en differentiering även här. Men vad de olika VIP-nivåerna kostar vet jag inte.

Via medlemsskap i de två extra klubbarna (i huvudsak RCI tror jag) utlovade säljaren väldigt bra priser på fina hotell runt hela jorden de första två åren. Till exempel en vecka på 5-stjärningt hotell i New York för $450, vilket väl får betraktas som för bra för att vara sant och som därför är ett erbjudande som bör granskas extra noga

Om man inte kan/vill betala medlemskapet direkt så fanns det givetvis en avbetalningsplan. Om vi till exempel skulle välja juniorsvits-nivån och betala $8 000 direkt så skulle vi få en årlig ränta på 7% för de återstående $4 500 över 60 månader.

Vi är ju svenskar så vi tackade för erbjudandet och bad att få lite betänketid och återkomma dagen efter. Det var högst motsträvigt dom släppte iväg oss och vi fick absolut inte ta med oss kontrakten med det finstilta därifrån.

Den dagen och kvällen diskuterade vi erbjudandet och framtida resor fram och tillbaks. Erbjudandet kändes inte alls lika tydligt nu som då utan vi trodde på prisvärda hotell i 35 år framöver. Vi såg en investering som skulle subventionera allt framtida resande. Vi turades spontant om att vara för och emot och när vi nått ett beslut så kom det snart ett ”ja, men om man tänker såhär då…”. Kanske var Jennie lite mer för och jag lite mer skeptisk i linje med våra respektive personligheter. Men med bara muntlig fakta och lite kladdiga anteckningar var det svårt att fullt ut förstå erbjudandet. Det var nog till slut inte det som fällde avgörandet, utan snarare hur vi såg på framtida resor. Visst har alla resor i Jennies jobb gjort henne mer bortskämd när det gäller boenden, men vi föredrar enkla och familjära boenden framför lyxiga resorter. Så fort lilla L blivit tillräckligt gammal kommer det bli vårt vanligaste sätt att resa, och säkert alterneras med en resa till solen då och då om vi har möjlighet.

Det finns en lång tråd på Tripadvisor där nöjda, men i huvudsak missnöjda kunder diskuterar företaget och dess metoder. När vi skulle fatta beslutet visste jag bara att tråden existerade, men hade inte läst mer än tre-fyra inlägg. I tråden blandas fakta och känslor och jag är glad att vi inte blev kunder baserat på det vi fick höra verbalt för det finns uppenbart väldigt mycket i det finstilta att ta över övervägande (se till exempel post nr 63). Här finns fler diskussioner/klagomål.

Dagen efter, på utsatt tid, gick i alla fall Jennie till mötet och sa tack, men nej tack medan vi andra gick tillbaks till vårt enkla hotellrum och förberedde oss för en dag på stranden.

Skärmavbild 2017-03-20 kl. 13.47.40

Det ser bra ut.

Skärmavbild 2017-03-20 kl. 13.50.49

Det ser inte så bra ut.

IMG_1612

Anteckningar

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s