Var Fruktstund första ordet?

Det finns en TV-upplevelse för flera år sedan som jag inte kan släppa. Det var i Värsta språket (SVT öppet arkiv) där Fredrik Lindström excellerade vecka efter vecka med sina språkkunskaper, sin humor och sin språkpragmatism. Det var nog första gången en expert var på TV och inte agerade konservativt inom sitt område. Tvärt om gillade Fredrik när när man lekte med språket och skapade nya formuleringar och ord som skentrevlig eller underraskad, så kallade neologismer.

I ett av de fasta inslagen släpptes en språkpolis fram för att ondgöra sej över hur slarvigt folk i allmänhet hanterade det svenska språket. Utan att döma gav sedan Fredrik lite kontext till polisingripandet innan programmet gick vidare med nästa inslag. Värsta språket fick så småningom en uppföljare, Svenska dialektmysterier, där Fredrik fördjupade sej i olika dialektfrågor av typen, var går gränsen för när man uttalar kex med hårt k eller med ch-ljud. Det var infotainment, information med dokumentär kvalitet kombinerat med underhållning av bästa sort. Jag älskade dom här programmen och jag älskade Fredrik Lindström. Och jag var inte ensam, programmen var väldigt populära.

Men i ett avsnitt av Värsta språket kom man in på en diskussion om språkens ursprung och Fredrik sa att man inte kan veta vilket som var det första ordet, det skulle till exempel kunna ha varit fruktstund. Och sedan gick diskussionen vidare utan reflektion.

Skulle vårt första ord verkligen ha kunnat vara fruktstund? Jag gissar att Fredrik drog till med ett modernt ord för att få oss tittare att höja ögonbrynen, men jag ser något annat i ordet fruktstund, jag ser ett sammansatt ord, skapat av frukt och stund. Jag är naturligtvis skeptisk till en så tidig kategorisering av föda och tid, varför fruktstund givetvis omöjligt kan vara det första ordet, men det är ändå sammansättningen som framför allt gäckar mej. Kan ens ordet fruktstund ha existerat innan orden frukt och stund?

Finns det ens något enda exempel på ett ”enkelt” (det vill säga ej sammansatt) ord som över tid fallit sönder i två nya unika ord? Lampsladd, sammansatt, fotboll, mellantid, lärarvikarie etcetera, jag har inte kunnat komma på något sådant ord. Jag har också dryftat denna fråga vid många olika tillfällen i både nyktert och onyktert tillstånd med allehanda medmänniskor utan att någon har kunnat komma på något sådant exempel. Kan du komma på något sådant exempel?

Denna fråga har verkligen gäckat mej genom åren och jag har, dock utan framgång, försökt nå Fredrik via mina vänner på Facebook och Twitter för att framlägga mina tankar och ta del av hans reflektioner.

fruktigt.jpg

3 reaktioner på ”Var Fruktstund första ordet?

  1. Det skulle i så fall kunna vara ett sammansatt låneord från ett annat språk, där delarna inte har någon klart definierad betydelse men det sammansatta ordet blir populärt. Tex Besserwisser. Om sedan detta ord föll isär och både besser och wisser började användas i svenskan så skulle det du söker kunna hända.

    Gilla

Kommentera

