Jag är äldre än Frankrikes president

Idag tillträder Emmanuel Macron som president i ett av Europas största och viktigaste länder, Frankrike. Mycket kan sägas om den nya marknadsliberala franska ledaren som är företrädare för rörelsen En Marche! som Emmanuel själv grundade i april 2016.

Jag var tämligen uppslukad av sport när jag var liten. Jag minns tiden när jag var yngre än debutanterna. Det var på den tiden man fortfarande drömde om att bli idrottsstjärna och landslagshjälte. Det var ju knasigt på så många sätt eftersom jag aldrig var mer än en medelmåtta i de lag där jag var aktiv. Men jag kunde fantisera och drömma.

Så småningom blev jag äldre och det hände att idrottare som slog igenom var i min ålder och till och med yngre än jag var. Samtidigt hade jag mognat och insett att jag sannolikt inte skulle kunna bli en late bloomer i idrottssammanhang.

Vid det här laget hade världen å andra sidan öppnat sej till många fler perspektiv än sport och det som kanske tidigare skulle setts som en stor förlust spelade nu mindre roll. Med det sagt så slutade inte åldersjämförelserna.

Jag är född 1975 och är idag är jag 42 år gammal. Det innebär att jag är ett år äldre än vad åldermännen Börje Salming och Peter Shilton var när dom slutade i sina respektive landslag. Jag har aldrig haft någon åldersnoja, förmodligen för att jag ofta umgåtts med folk i alla möjliga åldrar, inte minst med vänner som är äldre än jag själv. Jag kan nu konstatera att det inte kommer bli någon framgångsrik idrottskarriär för mej.

Det gick ändå inte undvika att reflektera över att Emmanuel Macron nu när han tar över som president är 39 år gammal. 39 år, före detta framgångsrik banktjänsteman, före detta finansminister och nu alltså fransk president. Precis som inom idrotten kommer denna process bara fortsätta. Snart kommer jag vara jämnårig med de flesta tillträdande toppolitikerna. Sedan äldre. Ingenting är konstigt med det.

Jag befinner mej mitt i livet här mitt i Europa och trivs bra med det. Vi har vår, mitt frilansande har kommit igång, Jennie gör bra ifrån sej och barnen trivs på sina skolor.

Kommentera

