Rubriken avgör

I min naivitet trodde jag inte att rubrikerna var så viktiga i min lilla blogg. Nu vet jag mycket bättre.

Tidigare i veckan skrev jag mer eller mindre på skoj en bloggpost som samlade ihop mina tankar inför den stundande Sverigeresan. I all hast gav jag bloggposten den kvällstidnings- och viralsajtsdoftande rubriken 10 ytliga saker jag saknar med Sverige. På mindre än två dygn var det den mest lästa bloggposten i Baselpappas historia. Det ger en dubbel känsla. Å ena sidan är det ju alltid en fin känsla med en ny insikt; å andra sidan hade jag ju av innehållsliga skäl föredragit att till exempel texterna Beslut och förvirringFörsta dygnet i Basel eller Vad har första året i Basel lärt oss? skulle vara de mest lästa.

Min kunskap räcker inte till för att göra en komplett analys här, men i retroperspektiv ser jag en text vars innehåll är enkelt både till innehåll och struktur toppat med en rubrik som lovar en enkel, lättläst och snabbläst text om vad en utlandssvensk uppskattar med Sverige, moderlandet. Kanske är det inte svårare än så. Snabb läsning om kärt ämne som lockar nyfikenheten.

Jag twittrade om detta och fick svar från ett par andra bloggare som delade min analys. Den ena bloggaren hade motsvarande upplevelse med en bloggpost hon skrivit om vad hon hatar med att bo i Paris, en stad hon i övrigt älskar att bo i. Där har vi lista och något så otippat som en Parisboende som berättar om sakerna hon hatar med romantikens och modets huvudstad. Nyfikenheten blir så stark att den blir svår att slå ifrån sej.

Vad skall man då göra med denna nyvunna insikt? Blir det bara klickbeten på Baselpappa hädanefter? Eftersom jag både vill vara ärlig och vill bli läst blir det nog inte heller i framtiden några så runda rubriklöften som den tillhörande texten inte kan infria. Men jag kommer tänka ett extra varv på varje rubrik. Och då och då kommer det i framtiden dyka upp en lista och en lite mer klickvänlig text och rubrik.

När jag nu kommit till slutet av detta blogginlägg byter jag rubrik från Rubrikens vikt till Rubriken avgör i akt och mening att locka fler läsare att ta del av mina nya insikter.

Skärmavbild 2016-07-14 kl. 08.50.58

Klickvänligt.

 

Skärmavbild 2016-07-14 kl. 09.04.44

Besöksstatistiken i taket.

5 reaktioner på ”Rubriken avgör

  1. Hej Jonas
    Jeg har fået mange gode tips fra din blog. Lige fra indkøb til gartenbaden i st. Jakob. Det har været beroligende at læse om jeres oplevelser i en ny by! Men også alle tankerne om skolevalg og det at forlade ”hjemme”
    Fortsat god ferie

    Gillad av 1 person

  2. Pingback: Baselpappa år två | BaselPappa

Lämna en kommentar